اسباب بازی های مناسب کودکان زیر دو سال

یکی از مواردی که پدر و مادر باید به آن دقت داشته باشند، خرید اسباب بازی و انتخاب درست آن متناسب با سن کودکشان است.

زیرا یکی از فعالیت‌های بسیار مهم که برای رشد کودکان لازم می باشد بازی است، بنابراین باید اسباب بازی هایی را خریداری کنند که علاوه بر آن که باید کودک به آن علاقه داشته باشد، متناسب با رشد آنان هم باشد.

در این مقاله ما به بررسی این که چه نوع اسباب بازی هایی برای کودکان زیر دو سال مناسب است، پرداخته ایم .همچنین والدین گرامی را با ویژگی های کودکان، در این سن آشنا می کنیم .پس با ما همراه باشید.

ویژگی کودکان زیر دو سال

خوب است بدانید که کودکان در این سن در مرحله بسیار مهم دوران رشد و تکامل خود هستند. آنها می خواهند دنیای اطراف خود را کشف کنند .

کودکان در طی این سنین شروع به راه رفتن و صحبت کردن می کنند. آنها می‌توانند در هنگام ایستادن به توپ ضربه بزنند. همچنین مهارت های دست و انگشتانشان افزایش می‌یابد. کودکان زیر دو سال دیگر می توانند اجزای بدن ،نام اشیا و نام افراد آشنا را تشخیص دهند .

علاوه بر آن قوه تخیل، در کودکان زیر دوسال شکل می گیرد و آنها می توانند تصاویر را در ذهن خود شکل دهند .همچنین آنان می‌توانند خواسته ها و نیازهایشان را بشناسند و در قالب جملات ساده بیان کنند.

معرفی اسباب بازی های مناسب کودکان زیر دوسال

اسباب بازی های مناسب کودکان زیر دوسال
اسباب بازی های مناسب کودکان زیر دوسال

 

از آنجا که انتخاب نوع اسباب بازی نقش پررنگی در رشد و تکامل کودک دارد و همچنین متخصصین کودکان زیر دوسال بر این باورند که اسباب بازی برای این دسته از کودکان باعث ایجاد عملکردی از جمله توسعه مهارت هایی مثل کنترل حرکتی خوب شامل تمرکز و ارتباطات می گردد. بنابراین سعی کرده ایم اسباب بازی هایی که مناسب با رشد کودک در هر مرحله از سن او است را معرفی کنیم.

 

بازی کودکان چه بلایی بر سر رشد عقلی آنان می آورد؟

 

اسباب بازی هایی که برای رشد کودکان در سه ماهه اول مناسب است

اسباب بازی ها در این دوره برای تحرک جسمی نیستند و بیشتر برای تحریک حواس مثل شنیدن ،نگاه کردن و احساس کردن می باشند. این اسباب بازی ها شامل اسباب بازی های موزیکال مثل جعبه آهنگ، زنگوله ،جغجغه، ایجاد عکس های رنگارنگ ،می باشند.

اسباب بازی هایی که برای رشد کودکان ۳ تا ۶ ماه مناسب است

کودکان در این مرحله قادر به توانایی هماهنگی چشم و دست می‌شوند و می‌توانند اشیا را چنگ بزنند وفشار دهند. بنابراین اسباب بازی هایی مثل:

توپ پارچه ای، اسباب بازی هایی که مخصوص دندان درآوردن است، قطعه هایی برای خانه سازی، برای این سن مناسب هستند.

اسباب بازی هایی که برای رشد کودکان تا یک سالگی مناسب است

در این سن، اسباب بازی هایی برای کودک مناسب است که در مقابل فعالیت های او واکنش نشان دهند. زیرا کودک دیگر می تواند ویژگی های اسباب بازی ها را از هم تشخیص دهد و بین اشیا تمایز ایجاد کند. کودکان از اینکه اشیا را روی یکدیگر قرار دهند لذت می برند و دوست دارند چندین بار این کار را تکرار کنند.

اسباب بازی های مناسب این سن شامل خانه سازی ،جورچین، کتاب های مصور رنگارنگ ،آب بازی، تلفن های اسباب بازی که دارای شماره های متحرک می باشد، هستند.

اسباب بازی هایی که برای رشد کودکان یکسال ونیم مناسب است

کودکان در این سن وارد مرحله آگاهانه زندگی خود می شوند، و دیگر می‌دانند که کارکرد هر شی ای چیست .مثلاً توپ برای پرتاب کردن است .

اسباب بازی های متنوع این سن شامل: تخته های قالب دار، تخته‌های میخ گذاری، اسباب بازی هایی که بتوانند سوار آن بشوند است و توپ هستند. شما میتوانید برای خرید اسباب بازی مناسب کودکان زیر 2 سال از طریق وب سایت ما اقدام کنید.

اسباب بازی هایی که برای رشد کودکان دو سال مناسب است

اسباب بازی هایی مثل قطعه های خانه سازی، عروسک و حیوانات پارچه ای ،کتاب قصه ،قاشق و سطل و بیلچه برای ماسه و آب بازی ، اسباب بازی مناسب برای کودکان دوسال می باشد.
از دیگر اسباب بازی هایی که می توان نام برد :

  • توپ های رنگی
  • بازی شمارش اعداد
  • بازی با مانع
  • بلوک های چوبی یا پلاستیکی
  • سرسره می باشند.

به یاد داشته باشید برای ارتقا دادن مهارت های حرکتی ،جسمی و ذهنی کودکان و همچنین کسب مهارت هایی مثل حل مسئله بهترین راه، آموزش کودکان از طریق بازی است.

نکاتی در هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان زیر دو سال

خرید اسباب بازی برای کودکان زیر دو سال
خرید اسباب بازی برای کودکان زیر دو سال

 

نکاتی که باید در نظر بگیرید عبارت اند از :
1_ اسباب بازی هایی که دارای سر و صدای آزار دهنده برای کودک هستند، خریداری نکنید .

2_ اسباب بازی قابل شستشو باشد.

3_ اسباب بازی برای جثه کودک مناسب باشد.

4_ از خرید اسباب بازی های پرتابی مثل بومرنگ خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث آسیب رسیدن به چشمان کودک شوند ،اگر خواهر یا برادر بزرگتر فرزند شما ،از این گونه اسباب بازی ها استفاده می کند حتماً او را در جریان بگذارید که مراقب خواهر یا برادر کوچکتر خود باشد.

5_ برای کودکان زیر دو سال ،کمتر از اسباب بازی هایی استفاده کنید که نیاز به باتری دارد. زیرا ممکن است کودک با بلعیدن باتری، اتفاق ناگواری را به بار بیاورد .

 

6_درست است که بادکنک برای کودکان زیر دو سال بسیار سرگرم کننده است ولی اگر بادکنک ترکید، کودکان کنجکاو می شوند که قطعات بادکنک را در دهان خود بگذارند که بسیار خطرناک می باشد .

7_ از خرید اسباب بازی های بسیار ریز خودداری کنید، زیرا این مورد هم باعث می شود کودک این قطعات ریز را در دهان خود بگذارد و دچار خفگی شود. مثل مدل هایی از قطعات خانه سازی وجود دارد که بسیار ریز هستند.

8_ برخی از اسباب بازی ها دارای لبه های تیز هستند. والدین در هنگام خرید مراقب باشند از انتخاب این گونه اسباب‌بازی‌ها خودداری کنند.

9_ اسباب بازی هایی که دارای قطعات مکانیکی هستند ،مثل چرخ دنده ،فنر و لولا برای کودکان زیر دوسال مناسب نیست .

10_ اسباب بازی هایی هستند که در آنها آهنربا به کار رفته است .پدر و مادرها تا آنجایی که می‌توانند از خرید این مدل اسباب بازی ها دوری کنند. زیرا ممکن است کودک نوپایشان ،قطعه ای از آهنربا را بخورد و منجر به انسداد روده کودک و یا سوراخ کردن معده او شود.

11_ والدین در هنگام خرید اسباب بازی، باید سعی کنند اسباب بازی ای را انتخاب کنند که برای کودکشان جذاب و گیرا باشد. بنابراین باید به هماهنگی رنگ ها ،طراحی و سبک اسباب بازی مورد نظر، توجه داشته باشند.

12_ در هنگام خرید، والدین اسباب بازی هایی که از تنوع بالایی برخوردار هستند را مد نظر داشته باشند. مثل خانه سازی ها ،که قابلیت این را دارد که کودکان با آنها شکل های متنوعی بسازند .

13_ از والدین محترم تقاضا می‌شود که از خرید تبلت و گوشی خودداری کنند .زیرا باعث می شود از توانایی حسی کودک جلوگیری کند و کودکشان به درک منفعلانه عادت کند.

14_ اسباب بازی مناسب سن کودکتان خریداری کنید و بزرگتر از سن او نباشد.

 

بازی مناسب کودکان 2 تا 5 سال

 

سخن پایانی …
بعد از گفتن نکاتی که والدین در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشند ،باید این را بدانیم که اسباب بازی مخصوص کودکان است. پس حتماً در هنگام خرید بعد از رعایت نکات ،اسباب بازی ای را انتخاب کنید که کودکتان به آن علاقه مند است و از بازی کردن با آن لذت می برد.
امیدوارم با گفتن این مطالب بتوانید بهترین انتخاب را در خرید اسباب بازی برای کودک زیر دوسالتان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست