کودکان خردسال تازه شروع به یادگیری مفاهیم استقلال و مالکیت کرده اند. اشتراک گذاری قلمرو در این مرحله، می تواند بسیار دشوار باشد. اگر با کودکان خردسال که دائماً بر سر اسباب‌بازی‌ها دعوا می‌کنند، مشکل دارید، نگران نباشید ،رفتار آنها طبیعی و از نظر روانشناسی مناسب است. با رشد فرزندانتان وضعیت بهتر می شود، اما در این بین، می توانید گام های خاصی برای حفظ ارامش خود بردارید و به کودکان یاد دهید که چگونه با دیگران به خوبی کنار بیایند.

درک رفتار کودک نوپا

درمان رفتار کودک لجباز
درمان رفتار کودک لجباز

 

بدانید که کودکان به سمت استقلال میروند. کودکان یک و دو ساله برای تسلط بر مهارت های حرکتی خود مانند راه رفتن، دویدن و پریدن تلاش می کنند. آنها همچنین مهارت های حرکتی خوبی مانند استفاده از قاشق، نوشیدن از فنجان و باز کردن دکمه ها را به دست می آورند.

این مهارت‌های جدید، دست به دست هم می‌دهند و آنها تبدیل به موجوداتی مستقل می شوند که می‌توانند اعمال خود را کنترل کنند. اینها تحولاتی عادی و هیجان انگیز هستند، اما برای والدین و معلمان، تربیت کودک نوپا مرحله دشواری است.

کودکان خردسال رفتارهایی که مناسب یا قابل قبول نیستند (از جمله دعوا بر سر اسباب بازی) انجام می دهند، و بزرگسالان باید به مرحله رشد آنها احترام بگذارند و در عین حال به آنها یاد دهند که محدودیت های معقول را رعایت کنند.

بپذیرید که کودکان بسیار احساساتی هستند. احساسات در دوران کودکی به شدت افزایش می یابد. آنها در مورد تمام کارهای جدید و متفاوتی که می توانند انجام دهند، هیجان فوق العاده ای احساس می کنند، اما، در عین حال، باید با «استقلال داشتن» کنار بیایند.

والدین ممکن است آنها را رها کنند تا مستقل بازی کنند یا از آنها انتظار داشته باشند که به طور موقت خودشان را مشغول کنند و این جدایی می تواند ترسناک باشد.

بدانید که در رشد طبیعی دعوای کودک بر سر اسباب بازی عادی است. البته مفهوم استقلال به درک اساسی «من» بستگی دارد. هنگامی که کودکان تمایز بین خود و دیگران را درک می کنند، شروع به تمرکز بر مفهوم مالکیت می کنند: “مال من” در مقابل “مال من نیست”.

دعوا بر سر اسباب‌بازی‌ها ، جلوه‌ای کاملاً عادی از این دانش در حال ظهور است. اشتراک گذاری، مالکیت درک شده کودکان بر اقلام خاص را تهدید می کند.

 

آموزش مفهوم اشتراک گذاری

1- اشتراک گذاری را برای کودکان نوپا توضیح دهید

تأکید کنید که اشتراک‌گذاری موقتی است: ممکن است کودک دیگری با اسباب‌بازی‌اش بازی کند، اما در نهایت، عروسک خرس پولیشی بازگردانده می‌شود.

توجه داشته باشید که اشتراک گذاری مالکیت را از بین نمی برد. خوب است که این موضوع را برای کودکان نوپا روشن کنید. بگویید، “این کامیون شماست. می توانید به شخص دیگری اجازه دهید با کامیون شما بازی کند، اما هنوز مال شماست.

2- اشتراک گذاری را تمرین کنید.

آموزش به کودک حسود
آموزش به کودک حسود

 

قبل از اینکه از کودکان نوپا انتظار داشته باشید که اسباب بازی های خود را با کودکان دیگر به اشتراک بگذارند، می توانند اشتراک گذاری با شما را تمرین کنند. هر از گاهی از کودکان نوپا بخواهید اسباب بازی های مورد علاقه خود را به شما تحویل دهند.

بگذار صبور بودن را بیاموزند. اسباب‌بازی‌های آن‌ها را پس از یک فاصله زمانی معین برگردانید و آنها را برای اشتراک‌گذاری تحسین کنید. این به کودکان نوپا کمک می کند تا بین قرض دادن و گرفتن تمایز قائل شوند.

3- بر جنبه های مثبت اشتراک گذاری تاکید کنید.

به این نکته اشاره کنید که به اشتراک گذاشتن یک اسباب بازی سخاوتمندانه و مهربانانه است. علاوه بر این، به این نکته توجه کنید که سایر کودکان نیز اسباب بازی های خود را به اشتراک بگذارند. همه می توانند با آیتم های جدید و متفاوت بازی کنند.

4- کودکان نوپا را از قبل برای موقعیت هایی که شامل اشتراک گذاری است، آماده کنید.

با کودکان در مورد آنچه که در طول زمان بازی و پیش دبستانی انتظار می رود صحبت کنید. زودتر به آنها اطلاع دهید که اسباب بازی های خود را به اشتراک خواهند گذاشت.

5- اهمیت دوستی را آموزش دهید.

اینکه دوستی چیست را به کودکان نوپا بیاموزید که دوستی شامل به اشتراک گذاشتن اسباب بازی و بازی با هم ، بدون دعوا است.

بهتر است بخوانید : درمان لجبازی کودکان به کمک اسباب بازی

6- به رفتار کودکان نوپا خود توجه کنید.

این کمک می کند تا از آنچه کودک نوپا شما با آن دست و پنجه نرم می کند آگاه باشید. آیا کودک نوپا تمایل دارد اسباب‌بازی را از کودکان دیگر بگیرد یا با بچه‌هایی که اسباب‌بازی هایش را میگیرند مشکل دارد؟ به کودکان نوپا بیاموزید که تا جایی که می توانند با این مسائل کنار بیایند.

7- اجازه دهید کودکان نوپا ببینند که دارایی های خود را با دیگران به اشتراک می گذارید.

اگر خواستند با وسیله ای از شما بازی کنند (با فرض اینکه سالم است و به راحتی آسیب نمی بیند)، به آنها اجازه دهید. بر این واقعیت تأکید کنید که اشتراک‌گذاری موقتی است و می‌دانید که به زودی وسیله مورد نظر را پس خواهید گرفت.

برخورد با دعوا

برخورد با کودک لجباز
برخورد با کودک لجباز

 

1- سعی کنید بلافاصله درگیر نشوید.

زمانی که نزاع بین کودکان شروع می شود، وسوسه انگیز است که فورا وارد عمل شوید. با این حال، بهتر است به کودکان خردسال فرصت یادگیری و رشد داده شود. بگذارید خودشان سعی کنند اختلاف را حل کنند.

2- سه چیز را به خاطر بسپارید: شفقت، اعتماد و عواقب.

اگر کودکان نتوانند خودشان اختلاف را حل کنند – همانطور که اغلب اتفاق می افتد – سعی کنید این سه مفهوم اساسی را در ذهن خود داشته باشید. نسبت به آنچه کودکان تجربه می کنند و با آن دست و پنجه نرم می کنند، همدردی کنید. به اعتقادات آنها احترام بگذارید، اما بر این واقعیت تأکید کنید که اقدامات آنها پیامدهایی دارد.

3- آنها را با آرامش از هم جدا کنید.

وقتی کودکان خردسال به دعوا بر سر اسباب‌بازی‌ کامیون ادامه می‌دهند، بهتر است آن‌ها را از هم جدا کنید و به آن‌ها فرصت دهید تا ارام شوند. به آنها اجازه ندهید که به قاپیدن اسباب بازی ها ادامه دهند. صبر کنید تا همه کودکان آرام شوند، و سپس سعی کنید آنچه را که اتفاق افتاده کنار هم بچینید – نه برای تعیین اینکه چه کسی “مقصر” است، بلکه برای یافتن راه حل قابل قبول برای مشکل.

برای جدا کردن کودکان کافی است دستان آنها را محکم بگیرید و آنها را به مناطق جداگانه هدایت کنید. از آنها بخواهید در جای خود بمانند و اصرار کنید که اطاعت کنند. قبل از اینکه اجازه دهید آنها از گوشه های جداگانه خود خارج شوند ، مطمئن شوید که همه آرام هستند.

4- سرچشمه اختلاف را حذف کنید.

اگر نمی توانید راه حل مناسبی پیدا کنید، یا اگر کودکان درگیر ماجرا ، آنقدر ناراحت هستند که نمی توانند در مورد این موضوع صحبت کنند، اسباب بازی را بردارید.آن را تا حد امکان با ملایمت و مودبانه از آنها بگیرید و سپس از دسترس آنها خارج کنید. هر گونه فریاد یا گریه ای را که نتیجه این کار می شود نادیده بگیرید.

5- در تصمیم گیری کودکان خود را درگیر کنید.

هنگامی که برای حل مشاجرات وارد عمل می شوید، باید دلایلی برای اقدامات خود ارائه دهید. به کودکان اجازه دهید تا خود را بیان کنند و به آنها گوش دهید. سعی کنید آنها را در فرآیند تصمیم گیری مشارکت دهید.

6- احساسات کودکان خردسال را تأیید کنید.

رفتار صحیح با کودک لجباز و حسور
رفتار صحیح با کودک لجباز و حسور

 

به طور کلی، بهتر است به دعوا بر سر اسباب بازی ها با شفقت و درک نزدیک شوید. اجازه دهید کودکان نوپا بدانند که احساسات آنها معتبر است. خوب است که بگویید، “می دانم که اشتراک گذاری این عروسک  باعث ناراحتی و عصبانیت شما می شود، و این اشکالی ندارد. شما باید یک دوست خوب باشید و اجازه دهید دوستانت هم به نوبت با این عروسک بازی کنند.”

7- قبل از نصیحت کردن، احساسات آنها را درک کنید

اگر یک یا چند کودک خردسال بسیار ناراحت هستند، قبل از اینکه بخواهید در مورد اشتراک گذاری درسی بدهید، باید زمانی را برای آرام کردن کودک و تأیید احساسات او اختصاص دهید. وقتی بچه ها ناراحت هستند، نمی توانند به خوبی روی یادگیری تمرکز کنند. اگر بخواهید آنها را سرزنش کنید یا برای آنها سخنرانی کنید بیشتر ناراحت می شوند.

8- از جانبداری خودداری کنید.

بی طرف بمانید و زیاد به این موضوع توجه نکنید که کدام کودک مشاجره را آغاز کرده است. حتی اگر یک کودک خردسال آشکارا اشتباه می کند، بحث در مورد آن کمک چندانی نخواهد کرد. روی یافتن راه حل تمرکز کنید.

9- به کودکان خود برچسب نزنید.

حتی اگر یک کودک اغلب علت دعوا بر سر اسباب‌بازی باشد، نمی‌توان به او برچسب «قلدر» یا «بداخلاق» زد. شما نباید کودکان را «خودخواه» یا «طمع‌کار» خطاب کنید و هرگز نباید آن‌ها را نام‌گذاری کنید. انجام این کار ممکن است بر عزت نفس و اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، اگر کودکی را قلدر خطاب کنید، ممکن است شروع به باور آن کند. این فقط منجر به رفتارهای بیشتری می شود که خوشایند نیست.

10- تنبیه به جایی انتخاب کنید.

اجرای تنبیه بسته به موقعیت، می‌توانید ده تا پانزده دقیقه سکوت اعمال کنید .یا اسباب بازی مورد نظر را بردارید.

11- تشویق را فراموش نکنید.

وقتی کودکان چیزی را رعایت می کنند تحسینشان کنید.هنگامی که کودکان خردسال آرامند و همکاری می کنند، ستایش های زیادی را ارائه کنید. آنها را در آغوش بگیرید و به آنها تبریک بگویید که یاد گرفته اند خود را آرام کنند و با هم کار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست