معرفی اسباب بازی‌های خلاقانه و با ارزش آموزشی برای کودکان

بازی کردن یکی از اصلی ترین نیازهای هر کودک در دوران کودکی است و میتواند تأثیر بسزایی در روحیات کودک داشته باشد. اسباب بازی ها اهمیت زیادی در روند رشد و زندگی کودکان دارند و وسایل خوبی برای سرگرمی و مشغول کردن آنها محسوب می شوند. کودکان به وسیله اسباب بازی می توانند دنیای پیرامون خود را بشناسند و با اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

به عبارت دیگر کودکان به وسیله اسباب بازی ها می توانند مهارت های مورد نیاز و ضروری را یاد بگیرند و توانایی های خود را افزایش دهند. همچنین از آنجایی که کودکان در سنین کم آموزش پذیری بهتری دارند؛ می توان با اسباب بازی بسیاری از چیزها را به آنها آموزش داد و یادگیری کودک را تقویت کرد.

به طور کلی می توان گفت بازی هایی برای آموزش کودکان مفید هستند که بیشتر ذهن و بدن آنها را درگیر کنند و این نکته را به یاد داشته باشید که فرزند شما هر چقدر هنگام بازی کردن از ذهن و بدن خودش استفاده کند چیزهایی بیشتری یاد میگیرد و تجربه های مفیدی کسب می کند ، که موارد ضرورت خرید اسباب بازی خوب برای کودک را دوچندان میکند.

با توجه به موارد ذکر شده، انتخاب بازی های مناسب سن و سال کودک که در کنار سرگرمی بتواند بعد آموزشی را هم برای آن ها در بر بگیرد اهمیت زیادی دارد .همچنین این امر از وظایف مهم هر پدر و مادری است که باید به آن توجه خاصی داشته باشند. در ادامه مهمترین نکاتی  را که می توانید  با توجه به آنها وسایل بازی مناسب آموزش کودک را انتخاب کنید، برای شما ذکر می کنیم و امیدواریم که با در نظر گرفتن این موارد بتوانید اسباب بازی مناسبی بخرید.

انتخاب بازی‌هایی کنید که هنر و خلاقیت کودک را تحریک کند.

بازی‌های ساختنی و بازی‌هایی که کودک می‌تواند برای انجام آن‌ها از هنر و خلاقیت خود استفاده کند، در آموزش کودکان اهمیت زیادی دارند. این بازی‌ها ذهن کودک را مشغول می‌کند و به او اجازه می‌دهد در حین بازی کردن فکر کند.

بازی‌های ساختنی را می‌توان در این دسته قرار داد. به عبارتی با این ابزارها به کودک خود این امکان را می‌دهید که برخی از کارهای دنیای بزرگترها را تجربه کند و از انجام آن‌ها لذت ببرد.

برای مثال در ادامه چند مورد از پرفروش‌ترین انواع این اسباب بازی‌ها را در این دسته به شما معرفی خواهیم کرد:

بازی ساختنی مدل ستاره دنباله‌دار خرسی

این اسباب بازی برای رده‌های سنی خردسال، کودکان و بزرگسالان مناسب است و دارای 120 قطعه رنگارنگ است.

ژل بازی اسلایم اکلیلی

اسلایم‌ها امروزه یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها برای تمام رده‌های سنی محسوب می‌شوند و بسیار سرگرم‌کننده هستند.

خرید اسباب بازی‌هایی که کودکان در دنیای خود بیشتر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

کودکان اغلب دوست دارند خود را به جای یک شخصیت محبوب و قهرمان کارتونی تصور کنند و یا به عبارت دیگر به دنبال تقلید از آن‌ها هستند. از این‌رو شما می‌توانید از این اسباب بازی‌ها به بهترین روش برای آموزش فرزند خود استفاده کنید. پس به دنبال اسباب بازی‌هایی بگردید که نشان دهنده شخصیت کودک شما هستند. برخی از اسباب بازی‌هایی که در این زمینه مورد توجه قرار دارند، در زیر آمده است:

ربات اسباب بازی مدل بازلایتر

این محصول شخصیت محبوب انیمیشن‌ اسباب بازی‌ها است که برای کودکان و نوجوانان نماد یک قهرمان است. این شخصیت به دلیل ظاهر زیبا و فضایی بسیار مورد توجه قرار دارد.

عروسک دیزنی مدل وودی ارتفاع 40 سانتی‌متر

این عروسک مناسب برای رده‌سنی کودکان و خردسالان است و کاملاً شبیه نمونه اصلی و کارتونی آن طراحی شده است.

انتخاب بازی‌هایی کنید که بتوانند به صورت گروهی با دوستانشان بازی کنند.

یکی از موضوعات مهم دیگری که در سنین کودکی اهمیت زیادی دارد، ارتباط برقرار کردن کودکان با گروه همسالان خود است. به عبارت دیگر، رشد اجتماعی کودک اهمیت به سزایی دارد. کودک باید توسط پدر و مادر به داشتن دوستان همسن و سال خود، بازی کردن و به اشتراک گذاشتن اسباب بازی با آن‌ها تشویق شود و به این ترتیب بازی گروهی را یاد بگیرد. به طور ساده‌تر، کودک از این طریق می‌آموزد که در برخی موارد و کارها اگر از کمک و نظرات دیگران نیز استفاده کند، موفق‌تر خواهد بود. برای این منظور، برخی از پرفروش‌ترین بازی‌های گروهی، بازی‌های پازلی و بازی‌هایی که می‌توان به صورت دو یا چند نفره انجام داد را برای شما معرفی می‌کنیم:

بازی گروهی مونوپولی

بیشتر بخوانید :اسباب بازی‌های مناسب برای کودکان در سنین مختلف

این بازی به صورت دو نفره انجام می‌شود و یک بازی فکری جذاب و زیبا محسوب می‌شود.

خرید اسباب بازی‌هایی که فعالیت کودکان در سنین بالاتر از 5 سال را ارتقا می‌دهند.

این اسباب بازی‌ها روال پیچیده‌تری دارند و کودکان را بیشتر با دنیای خارج و محیط پیرامون آشنا می‌کنند و به کسب تجربه آن‌ها کمک می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به: ماشین‌های شارژی، دوچرخه‌ها، موتورهای شارژی، بازی‌های شبیه‌سازی و غیره. در ادامه چند مورد از مناسب‌ترین انواع اسباب بازی‌ها برای این گروه را به شما معرفی و پیشنهاد خواهیم کرد:

ماشین شارژی

ماشین شارژی یکی از پرفروش‌ترین انواع است و تجربه ماشین‌سواری خوبی برای کودکان محسوب می‌شود و این قابلیت را دارد که به گهواره نیز تبدیل شود. به همین دلیل، برای مدت طولانی برای فرزند شما قابل استفاده است.

اسباب بازی‌های دارای تنوع بازی برای کودکانتان بخرید.

هنگامی که قصد خرید یک اسباب بازی برای فرزندتان را دارید، حتماً به این نکته توجه کنید که بچه‌ها معمولاً بعد از یک مدت بازی کردن با یک وسیله خاص، ممکن است از آن خسته شوند. پس همیشه به دنبال این باشید که اسباب بازی انتخابی شما دارای قابلیت انجام چند بازی مختلف باشد؛ به این ترتیب، کودک از بازی کردن با آن خسته نخواهد شد و مدت زمان بیشتری به آن وسیله علاقه مند خواهد بود و هم با داشتن یک اسباب بازی می‌تواند به راحتی چندین مهارت را بیاموزد.

چند نمونه از بهترین اسباب بازی‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، در زیر معرفی شده‌اند:

بازی ساختنی 400 تکه مگا پکت

این بازی از جمله بازی‌هایی است که با داشتن قطعات بسیار زیاد می‌تواند کودکان را ساعت‌های زیادی سرگرم کند بدون اینکه احساس خستگی کنند. کودک شما با داشتن این اسباب بازی خلاقانه و کاربردی هیچ‌گاه از بازی کردن خسته نخواهد شد و این بازی برایش تکراری نمی‌شود.

ساختنی اسباب بازی‌های پویا طرح ماشین آلات راه‌سازی

لگوها از جمله پرطرفدارترین بازی‌های ساختنی محسوب می‌شوند و امروزه به دلیل تحریک حس کنجکاوی کودک و درک مفهوم نظم به وسیله این بازی، در کلینیک‌های مشاوره و اتاق‌های بازی کودک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسباب بازی بهتر است در سنین مختلف کودک قابل استفاده باشد.

برخی از اسباب بازی‌ها فقط در دوره کوتاهی از زندگی کودک مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعد از آن ممکن است کودک اصلاً به سراغ بازی کردن با آن‌ها نرود و به عبارت دیگر آن‌ها را برای همیشه کنار بگذارد. برای رفع این مشکل بهتر است هنگام خرید اسباب بازی به این موضوع دقت کنیم که اسباب بازی انتخابی ما برای فرزندمان بهتر است در سنین مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. می‌توان گفت بازی‌هایی هستند که گویی در دوره‌های مختلف کودکی بچه‌ها حضور دارند و کودک از بازی با آن‌ها خسته نمی‌شود؛ برای مثال: قطارهای بازی، حیوانات پلاستیکی و غیره. در زیر برخی از این نمونه‌ها که طرفداران زیادی دارند را برای خرید به شما پیشنهاد می‌کنیم:

لگو سری City

این بازی نمایشی از زندگی شهری است که کودک می‌تواند با خلاقیت و تفکر خود شهر مورد نظرش را بسازد. ماشین‌های این بازی قابلیت حرکت توسط موتورهای الکتریکی را دارند.

اسباب بازی باید فعالیت بدنی کودک را برانگیزد.

انتخاب اسباب بازی‌هایی که کودک فقط تماشاچی آن‌ها باشد اصلاً برای آموزش کودک انتخاب درستی نیستند؛ زیرا کودک هیچ گونه فعالیت بدنی ندارد و فقط در حد یک تماشاگر باقی می‌ماند. در صورتی که زمانی می‌تواند کودک، درک درستی از زندگی پیدا کند و به عبارتی برای زندگی آماده شود که بتواند با بازی کردن این تجربه را کسب کند و موارد لازم را آموزش ببیند. همچنین به این ترتیب، کودک می‌تواند انرژی خود را با بازی کردن تخلیه کند و آرامش روحی و روانی کسب نماید. از جمله بازی‌هایی که می‌توانید برای این منظور تهیه کنید عبارتند از:

بازی فوتبال دستی

این بازی برای کودکان و بزرگسالان مناسب است و تجربه شیرینی از بازی فوتبال خواهد بود.

اسباب بازی باید به قدرت تخیل کودک کمک کند.

کودکان دارای قوه تخیل قوی و خوبی هستند که اگر به درستی و در مسیر مناسب از آن استفاده شود، می‌تواند موجب خلاقیت آن‌ها در سنین بزرگسالی شود. به همین دلیل والدین باید برای جلوگیری از اتلاف این قدرت ارزشمند در فرزندان خود و تقویت درست آن، این احساس را در کودک رشد دهند. برای دستیابی به این منظور می‌توانید از اسباب بازی‌هایی استفاده کنید که کودک در تخیلات خود به آن‌ها می‌پردازد. در این مورد می‌توان به: لباس‌های شخصیت‌های کارتونی، آشپزخانه‌های عروسکی و… اشاره کرد که در زیر برخی از مناسب‌ترین انواع آن‌ها را برای خرید به شما پیشنهاد می‌کنیم:

ست لباس و ماسک بتمن

این ست، لباس یک شخصیت کارتونی است که کودکان به آن علاقه زیادی دارند.

اسباب بازی خانه عروسک

این بازی قطعات جذاب زیادی دارد و بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است ولی دارای قیمت بالایی است.

اسباب بازی‌هایی که کودک بتواند بازی با بزرگترها را با آن تجربه کند.

کودکان گاهی دوست دارند که بزرگترها نیز با آن‌ها همبازی شوند و از این موضوع بسیار لذت می‌برند. به همین منظور بهتر است برخی از اسباب بازی‌هایی که تهیه می‌کنید به گونه‌ای باشند که برای بازی بزرگترها با فرزندان مناسب باشند. مانند بازی‌های منچ و شطرنج که کودک به وسیله آن با بزرگترها به رقابت می‌پردازند و از این طریق رعایت نوبت در بازی را نیز یاد می‌گیرد. همچنین والدین با این بازی‌ها می‌توانند به کودک خود بیاموزند که برد و باخت یک امر طبیعی است و باید پذیرفته شود. این موضوع می‌تواند کمک بسیار مهمی در زندگی آینده کودک باشد. در ادامه برخی از این بازی‌ها را برای خرید به شما پیشنهاد می‌کنیم:

مجموعه بازی فکری شطرنج و منچ

با این مجموعه بازی می‌توانید ساعت‌ها با بچه‌ها بازی کنید و به آن‌ها آموزش دهید.

اسباب بازی بهتر است کودک را با مشاغل مختلف آشنا کند.

برخی از کودکان به شغل خاصی علاقه دارند یا حتی از شغلی ترس دارند. برای این منظور می‌توان از وسایل اسباب بازی خاصی کمک گرفت تا کودک به وسیله بازی کردن با آن‌ها با آن شغل آشنایی پیدا کند و یا ترس کودک در این مورد برطرف شود. برخی از این بازی‌ها مانند: ابزارهای آشپزی، ابزار پزشکی، ابزار آرایشگری و غیره است که به وسیله آن‌ها نه تنها حس کنجکاوی کودکان رفع خواهد شد بلکه می‌توان شیوه درست استفاده از این ابزارها را نیز به کودک آموزش داد تا در هنگام مواجهه با این وسایل با مشکل روبه‌رو نشود. در اینجا برخی از این نمونه اسباب بازی را که برای خرید مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم:

اسباب بازی دندان‌پزشکی

با این بازی کودکان با دندان‌پزشکی آشنا می‌شوند و از ترس آن‌ها کاسته خواهد شد. این بازی جزو بازی‌های لاکچری و گران‌قیمت محسوب می‌شود.

اسباب بازی پزشکی

کودکان زیادی به بازی‌های پزشکی و این شغل علاقه دارند و این اسباب بازی گزینه بسیار مناسبی برای آن‌ها خواهد بود.

بهترین بازی ها برای کودکان

در ادامه به معرفی چند بازی آموزشی دیگر برای کودک شما میپردازیم .

لگو (LEGO)

یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های دنیا ، لگوها هستند. این آجره‌های رنگی کوچک دنیای وسیعی را در برمی‌گیرند. دنیایی خیال‌انگیز، پر از ایده‌های جدید و پر از رنگ‌ها و داستان‌های متنوع. سالانه در دنیا میلیون‌ها قطعه لگو ساخته می‌شود و از این جهت یکی از پرکاربردترین اسباب‌بازی‌های کودکان محسوب می‌گردد.

در دنیای لگو محدودیت، معنایی  ندارد. در واقع لگو فقط یک اسباب‌بازی برای کودکان نیست، بلکه طیف وسیعی از علاقمندان در تمام سنین را پوشش می‌دهد. پشت هر سازه‌ای داستانی نهفته است و همین امر باعث می‌شود لگو خلاق‌ترین اسباب‌بازی دنیا لقب گیرد. تنوع بالای این محصول دست ما را برای انتخاب باز می‌گذارد و می‌توانیم متناسب با سن و علاقه‌ی مخاطب از نمونه‌های موجود گزینه‌های خوبی را انتخاب کنیم.

روش‌های بازی آزادانه‌ای که بازی لگو در اختیار کودکان قرار می‌دهد، باعث شده لگوها یکی از معروف‌ترین اسباب‌بازی‌ها برای پرورش خلاقیت کودکان باشند.

مگنت‌ها یا سازه‌های آهنربایی

به طور کلی آهنرباها به دلیل خاصیت مغناطیسی از اسباب‌بازی‌های جذاب برای کودکان محسوب می‌شوند. کار کردن با آهنرباها از قوانین خاصی پیروی نمی‌کند و کودک با آزمون و خطا، خاصیت مغناطیس را درک می‌کند و با استفاده از میله‌های آهنربایی سازه‌های بسیاری می‌توان ساخت. بازی با آهنرباها قدرت دست را در کودکان افزایش می‌دهد و آنها برای انجام حرکات ظریف یاری می‌کند.

ساختنی‌های مغناطیسی هوش فضایی کودک را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند کودک به آسانی بتواند هر آنچه در ذهن دارد بسازد. انعطاف‌پذیر و بدون چهارچوب بودن این سازه‌ها باعث شده که به عنوان یکی از بازی‌های پرورش‌دهنده‌ی خلاقیت برای کودکان شناخته شوند.

ابزارهای موسیقی

یکی دیگر از اسباب‌بازی‌های خلاقانه که در نظر کودکان بسیار محبوب است ابزارهای موسیقی هستند. موسیقی یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در تمام اعصار، زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده. موسیقی باعث پرورش نیمکره چپ مغز می‌شود، سرعت یادگیری را بالا می‌برد و به کودک کمک می‌کند با چالش‌های مختلف راحت‌تر برخورد کند.

یکی از کارکردهای نواختن موسیقی برای کودکان سرگرم نگه داشتن آنهاست. کودک ممکن است ساعت‌ها با یک ابزار موسیقی مشغول شود و زمان کمتری را صرف تماشای تلویزیون یا بازی‌های دیجیتال نماید. از طرفی اسباب‌بازی‌هایی که موسیقال هستند از همان دوران نوزادی برای کودکان جذابیت دارند و هرچه کودک بزرگتر می‌شود، می‌توانید از انواع بلز، درام، ارگ یا پیانوهای کوچک برای برقرار ارتباط کودک با موسیقی بهره ببرید.

ابزارهای رنگ‌آمیزی

کار با رنگ‌های انگشتی یکی از اولین تجربیاتی است که کودکان در سنین پایین می‌توانند کسب کنند. رنگهای انگشتی با پایه‌ی رنگ خوراکی و پاک‌شوندگی آسان، می‌توانند لحظات شادی‌بخش همراه با خلاقیت برای کودکان به ارمغان آورند. به این منظور در خیال‌پردازی آن‌ها سهیم شوید و با فراهم‌آوردن فضایی که کودک بتواند با آسودگی خاطر در آن بازی کند امکان کسب این تجربه را فراهم کنید.

هر چه کودک بزرگتر می‌شود می‌توانید ابزارهای رنگ‌آمیزی متنوع‌تری در اختیار او قرار دهید. نقاشی با پاستل، مداد رنگی، آبرنگ و رنگ‌های گواش همگی در دسته‌ی بازی‌های پرورش‌دهنده‌ی خلاقیت کودکان در سنین مختلف هستند.

هنر و کاردستی

در این بخش از مقاله اسباب‌بازی خلاقیت کودکان ، به هنر و کاردستی‌ها می‌پردازیم. در بین اسباب‌بازی‌ها به ابزارهای هنر و کاردستی می‌توان به عنوان یکی از پرورش‌دهنده‌های خلاقیت نگریست. کیت‌های آموزش بافندگی، چرخ و گل سفالگری، اوریگامی، بسته‌های آموزش هنر موزاییک یا رنگ‌آمیزی همگی جزء اسباب‌بازی‌های خلاق هستند که باعث پرورش نیروی خلاقیت در کودکان می‌شوند.

کار با وسایل بازیافتی و ساخت دست‌سازه‌های هنری از بطری‌ها یا جعبه‌های بدون استفاده هم می‌تواند بسیار خلاقیت‌آفرین باشد. اگر ذهن کودکان به استفاده از ابزارهای مختلف برای پدید آوردن اجسامی نو و متنوع عادت کند، نگاه‌شان نسبت به وسایل دور ریختنی تغییر می‌کند و می‌توانند با استفاده از خلاقیت خود، از این قطعات دست‌سازه‌های زیبایی خلق کنند.

ساختنی‌های مکانیکی

از دیگر بازی‌های خلاق برای کودکان سازه‌های پیچ و مهره‌ای هستند. کودکان با کنار هم قرار دادن و به هم وصل کردن قطعات مختلف می‌توانند آنچه که در ذهن دارند را بسازند. کار کردن با ابزار یکی از لذت‌بخش‌ترین سرگرمی‌های کودکان است و سازه‌های مکانیکی این امکان را فراهم می‌کنند که کودک با در دست‌گرفتن آچار و پیچ‌گوشتی قطعات مختلف را طبق سلیقه‌ی خودش کنار یکدیگر قرار دهد و ماکت مورد نظرش را بسازد.

بازی‌هایی نظیر هزارسازه، هزارکاره، ساختنی‌های فلزی، سازه‌های چوبی و فومی همه از دسته‌ی اسباب‌بازی‌های خلاقانه هستند که علاوه بر پرورش خلاقیت، باعث تقویت مهارت دست و افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شوند.

دومینو ها

بازی‌هایی نظیر دومینو هم یک فعالیت خلاقانه به حساب می‌آیند. دومینوها بلوک‌های مستطیلی شکلی هستند که به ردیف در کنار هم چیده می‌شوند، تا طرحی را شکل دهند و سپس با افتادن یکی از آن‌ها تمام قطعات سلسله‌وار می‌افتد و شکل مورد نظر دیده می‌شود. کنار هم چیدن، طراحی شکل مورد نظر و برنامه‌ریزی برای طراحی مسیر، نیاز به روحیه ای خلاق و نگرشی وسیع دارد.

هر چه بتوانیم کودکان را در ساخت و ساز آزادتر بگذاریم، بیشتر می‌توانند خلاقیت خود را به کار گیرند. اصل مهم در استفاده از اسباب‌بازی‌های خلاق ایجاد فضایی آزاد و به دور از الگوهای از پیش‌تعیین‌شده است.

عروسک‌های نمایشی

مهم نیست که در چه سنی هستید، عروسک‌ها اسباب‌بازی‌هایی هستند که همیشه می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. اما مطمئناً یک کودک نوپا به عروسک‌ها توجه ویژه‌ای خواهد داشت. به خصوص اگر یک صحنه‌ی تئاتر با پرده‌هایی که باز و بسته می‌شوند داشته باشید، می‌توانید خلاقانه‌ترین داستان‌ها را برای سرگرمی کودک فراهم کنید.

کودکان وقتی عروسک‌های کوچک دستی و نمایشی و جلوه‌های صوتی را اجرا می‌کنید، از این بازی لذت بسیار می‌برند. عروسک‌های نمایشی اسباب‌بازی‌هایی خلاق و شگفت‌انگیز برای کودکان هستند.

نتیجه‌گیری

همیشه باید به این نکته توجه داشته باشیم که دنیای کودکان با بزرگترها کاملاً متفاوت است. اگر می‌خواهیم ارتباط درست و مفیدی با کودکان داشته باشیم، باید از وسایل دنیای خودشان؛ یعنی اسباب بازی‌ها کمک بگیریم. این کار باعث می‌شود بچه‌ها راحت‌تر حرف‌های ما را درک کنند و آموزش‌های ما را به طور کامل و دقیق فرا بگیرند.

با توجه به مواردی که بیان شد، اسباب بازی‌ها می‌توانند نقش مهمی در آموزش کودکان ایفا کنند و در بسیاری از موارد استفاده از آن‌ها برای نهادینه کردن یک اخلاق خوب، آموزش رفتاری مطلوب، یادگیری مهارت‌های زندگی و آشنایی کودکان با ابزارها و شغل‌های مختلف کاملاً کاربردی و سودمند خواهد بود. بنابراین، هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان این نکته را فراموش نکنید که هدف اصلی باید آموزش باشد تا وقت کودک شما هنگام بازی تلف نشود و بتواند به بهترین نحو از آن‌ها بهره ببرد و در کنار بازی کردن مهارت‌های مفید و ضروری زندگی را نیز فرا بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست