اسباب بازی‌های مناسب برای کودکان در سنین مختلف

یکی از انگیزه‌های اصلی والدین درباره فرزندانشان، انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب برای هر سنی است. بهترین اسباب‌بازی‌ها نیز علاوه بر ایمنی، باید با مراحل رشد و توانایی‌های کودکان هماهنگ باشند. بسیاری از وسایل بازی ایمن و مناسب برای کودکان در خانه به راحتی قابل یافتن هستند. جعبه‌های کارتنی، ظروف، مجموعه درب‌های پلاستیکی و … می‌توانند قابلیت استفاده مکرر داشته باشند. حتماً به خاطر داشته باشید که هر کودک با یک نرخ رشد منحصر به فرد خودش پیش می‌رود.

موارد زیر علاوه بر ایمن بودن، می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای فرزندان شما باشند.

اسباب‌بازی‌های مناسب برای نوزادان (تولد تا شش ماه)

اسباب‌بازی‌های مناسب برای نوزادان (تولد تا شش ماه)

در ماه‌های اول زندگی نوزادان، رخدادهای بسیاری در مغز و بدنشان اتفاق می‌افتد. آنها تمایل دارند به اطراف خود نگاه کنند و با چشم‌هایشان آنها را دنبال کنند. نوزادان به طور عمومی ترجیح می‌دهند چهره‌ها و رنگ‌های روشن را ببینند، سعی می‌کنند با دست و پا به آنچه می‌خواهند برسند، سر خود را به سمت صداها بچرخانند و اجسام را در دهان خود قرار می‌دهند. هرچند آنها برای داشتن اولین مجموعه لگو آماده نیستند، اما داشتن چند اسباب‌بازی تحریک‌کننده در اطرافشان راه خوبی برای تشویق رشد و کنجکاوی‌شان است.

بیشتر بخوانید :عروسک بچه گانه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بهترین اسباب‌بازی‌ها برای نوزادان:

اشیایی که قابل گرفتن، نگه‌ داری، تکان دادن و با آن سر و صدا ایجاد کردن هستند. جغجغه، توپ‌ها با سطوح مختلف بافت یا همان توپ‌های حسی، کتاب‌های وینیل، دندانگیرها و عروسک‌ های نرم می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای این سن باشند.

گوش دادن به شعرهای کودکانه با موسیقی، لالایی‌ها و آهنگ‌های ساده برای نوزادان در این سن جذاب است.

بهترین اسباب‌بازی‌‌ها برای کودکان ۷ تا ۱۲ ماه

بهترین اسباب‌بازی‌‌ها برای کودکان ۷ تا ۱۲ ماه
بهترین اسباب‌بازی‌‌ها برای کودکان ۷ تا ۱۲ ماه

در این مرحله، کودکان تمایل به حرکت دارند. غلت می‌زنند، نشسته و سینه خیز می‌روند و در نهایت خود را بالا می‌کشند و ایستادگی می‌کنند. آنها نام خود و کلمات رایج را درک می‌کنند و قادر به شناسایی اعضای بدن خود هستند. آنها قادر به پیدا کردن اشیا مخفی شده و قرار دادن وسایل درون و خارج از ظروف هستند.

اسباب‌بازی‌های مناسب برای ۷ تا ۱۲ ماهگی:

اشیایی که قابل بازی کردن هستند: عروسک‌های نرم، اسباب‌بازی‌های چرخدار از مواد پلاستیکی و چوبی، عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های آبی که بتوانند اشیا (مهره‌های بزرگ، توپ‌ها و کاسه‌های پلاستیکی) را از آن خارج یا درون کنند.

اسباب‌بازی‌هایی که بتوانند با آنها ساخت و ساز کنند، مانند: بلوک‌های نرم و بزرگ و مکعب‌های چوبی.

اسباب‌بازی‌هایی که با حرکت دادن آنها و یا اعمال نیرو بر روی آنها، عضلاتشان فعال شود. سطوح صاف و نرم برای سینه خیز رفتن آنها بسیار مفید است.

اسباب‌بازی‌های مناسب برای یک سالگی

کودکان یک ساله در حال تجربه راه رفتن هستند. آنها به طور معمول پیوسته قدم برمی‌دارند و حتی از پله‌ها بالا می‌روند، از داستان‌ها لذت می‌برند، اولین کلمات خود را بیان می‌کنند و می‌توانند با کودکان دیگر بازی کنند، اما هنوز به طور کامل در بازی شرکت نمی‌کنند! آنها علاقه‌مند به آزمایش هستند. در این سن، حضور بزرگسالان برای حفظ ایمنی آنها از خطرات محتمل ضروری است، تا بتوانند در محیطی امن اطراف خود را تجربه کنند.

اسباب‌بازی‌های مناسب در سن یک سالگی:

قرار دادن تصاویر اشیای اطراف روی دیوار یا تخت کودک.

وسایلی که به آنها امکان خلق و خویشتنداری را می‌دهد! برگه‌های بزرگ و قلم‌های شستشوپذیر.

چیزهایی که می‌توانند با آنها تظاهر به کار کنند! تلفن‌های اسباب‌بازی، عروسک‌ها و تخت‌های عروسک، کالسکه کودک، حیوانات پلاستیکی و وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی.

اسباب‌بازی‌هایی که با آنها می‌توانند چیزهایی بسازند! بلوک‌های کاغذی و چوبی که ابعاد آنها بزرگتر از بلوک‌های قبل از یک سالگی باشد.

برای خرید عمده اسباب بازی اینجا کلیک کنید

بهترین اسباب‌بازی‌‌ها برای کودکان دو ساله (نو پا)

کودکان نوپا به سرعت در حال یادگیری زبان هستند و احساس خطر می‌کنند. با این حال، آنها تجربه‌ها و آزمایش‌های بسیاری را انجام می‌دهند. پریدن از ارتفاع، بالا رفتن از صندلی‌ها و اشیاء اطراف، آویزان شدن از بازوهایشان، غلت زدن و انجام بازی‌های پرانرژی تنها بخشی از شیطنت‌های آنهاست. آنها کنترل خوبی بر روی دست و انگشتان خود دارند و دوست دارند کارها را با اشیاء کوچک انجام دهند.

اسباب‌بازی‌های مناسب برای ۲ سالگی:

حل مسائل و معماها: پازل‌های چوبی با قطعات ۴-۱۲ تکه، بلوک‌های قابل اتصال، اسباب‌بازی‌های قلاب‌دار و مرتب کردن اشیا بر اساس اندازه، شکل، رنگ و بو.

ست‌های ساختمانی، مبلمان کودک، ست‌های آشپزخانه، عروسک با لوازم جانبی، اسباب‌بازی‌های شنی و آبی.

چیزهایی که به آنها قدرت خلاقیت بیشتری می‌دهد. تخته سیاه و گچ بزرگ، قیچی با سر صاف، کاغذهای بزرگ و رنگ‌های قابل شستشو.

کتاب‌های تصویری با جزئیات بیشتر.

دستگاه‌های پخش موسیقی با تنوع موسیقی.

استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب برای تقویت عضلات بزرگ و کوچک مانند توپ‌های بزرگ و کوچک برای پرتاب، اسباب‌بازی‌هایی برای کوبیدن و ضربه زدن و…

اسباب‌بازی‌های مناسب سن ۳ تا ۶ سال (مهدکودک و پیش دبستانی)

دامنه توجه به کودکان در این سن به طور قابل توجهی بیشتر از کودکان نوپا و زیر سه سال است. معمولاً کودکان در این سن فعالیت‌های زبانی بیشتری دارند و تعداد زیادی سوال می‌پرسند. آنها علاقه‌مند به تجربه مهارت‌های جدید خود هستند. دوست دارند با هم‌بازی کنند، اما از باختن ناراحت می‌شوند و همچنین تمایل دارند اسباب‌بازی خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

حل مسائل و معماها: پازل (با قطعات ۱۲ تا ۲۰ تکه)، قطعات کوچک و رنگی، اجسامی که به یکدیگر متصل می‌شوند، مجموعه‌ها و اشیا کوچکتر برای مرتب‌سازی بر اساس طول، عرض، ارتفاع، شکل، رنگ، بو و مقدار.

بازی‌های تظاهر و ساخت: استفاده از قطعات برای ساخت سازه‌های پیچیده‌تر، اسباب‌بازی‌های حمل و نقل، مبلمان کوچک، عروسک‌های انگشتی و بازی تئاتر با آنها، و همچنین اسباب‌بازی‌های شنی و آبی.

خلاقیت و خلق: ابزارهایی که می‌توان با آنها خلق و خواسته‌ها را بیان کرد، از جمله مداد و نقاشی، کاغذهای بزرگ و کوچک برای طراحی و نقاشی، قیچی به اندازه پیش‌دبستانی، تخته سیاه و گچ بزرگ و کوچک، مجسمه‌سازی با خمیر و خاک رس، استفاده از اضافات کاغذ و پارچه برای کلاژ، و استفاده از اسباب‌بازی‌های موسیقی مثل مجموعه درامز و صفحه کلید موسیقی.

کتاب‌های عکس‌دار با جزئیات بیشتر و حتی کتاب‌هایی با چند کلمه.

اسباب‌بازی‌های مناسب برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ، از جمله لگد زدن به توپ و پرتاب آن، وسایل سواری مانند دوچرخه سه چرخه، اهداف مشخص برای پرتاب وسایل درون آن و صندلی کار با چکش، میخ و اره مناسب برای کودکان.

پخش‌کننده‌های موسیقی با تنوع سبک موسیقی و …

اسباب بازی ها مناسب سن ۷ سال

اسباب بازی ها مناسب سن ۷ سال

با توجه به گفته دکتر روبرتا گولینکوف، استاد روانشناسی کودک، در سن هفت سالگی، فرد حس استقلال را تجربه می‌کند. در این مرحله، کودکان بیشتر با دیگران تعامل می‌کنند، ریاضیات ابتدایی و علوم را یاد می‌گیرند و به تدریج متوجه می‌شوند که به کدام فعالیت‌ها علاقه دارند. بهترین اسباب‌بازی‌ها برای این گروه سنی، بازی‌هایی هستند که علاوه بر سرگرمی، آنها را در چالش‌های آموزشی قرار می‌دهند. همچنین، بازی‌های فکری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر سرگرمی، به طور مؤثر در فرآیند آموزش و یادگیری کودکان اثرگذار باشند.

ایمنی اسباب‌بازی‌ها و کودکان

اسباب‌بازی‌های کودکان با حداکثر دقت در امانت بدون قطعات تیز و جداشدنی، با رنگ‌های غیرسمی و خالی از سرب ساخته می‌شوند. همچنین، باید اسباب‌بازی‌های الکتریکی تایید شده باشند. پیش از خرید عروسک عمده، بهتر است برچسب نشان دهنده تایید اسباب‌بازی را بررسی کنید. برای تهیه اسباب‌بازی برای کودکان زیر سه سال، مطمئن شوید که هیچ قطعه یا بخش کوچکی وجود ندارد که ممکن است خفگی در کودکان ایجاد کند. ساییدگی و پارگی معمولی می‌تواند منجر به خطرناک شدن یک اسباب‌بازی شود، به همین دلیل لازم است بزرگسالان به صورت منظم اسباب‌بازی‌ها را بررسی کنند.

در آخر:

اسباب‌بازی‌ها تنها برای سرگرمی نبوده و باید به علاوه سرگرمی، منجر به ارتقای کودکان، تقویت سطح خلاقیت و آشنایی آنها با مفاهیم جدید شوند. اسباب‌بازی نباید به گونه‌ای سخت باشد که کودکان احساس ناتوانی کنند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند، همچنین نباید به گونه‌ای آسان باشد که کودکان بدون هیچ زحمت و تلاشی به آن پاسخ دهند. زیرا حس کنجکاوی به رشد مهارت‌های فکری و حسی کودکان کمک می‌کند. بنابراین، تطابق سن کودک با اسباب‌بازی بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست