چرا کودک اسباب بازی هایش را خراب می کند و می شکند؟شکستن اسباب بازی توسط کودکان دلایل روانشناسی متعددی دارد. کودکان عاشق اسباب بازی هستند و تقریباً غیرممکن است که کودکی تا به حال با اسباب بازی‌ای بازی نکرده باشد. همچنین، اسباب بازی‌ها نقش کلیدی در رشد و یادگیری کودک دارند. بازی با اسباب بازی به کودک کمک می‌کند تا خلاقیت خود را افزایش دهد و روابط اجتماعی خود را با دیگران مانند خانواده و دوستانش گسترش دهد.

لزوماً خراب کردن اسباب بازی نشان دهنده پرخاشگری و رفتار تخریبی کودک نیست زیرا یادگیری کودکان با آزمون و خطا صورت می‌گیرد و خراب کردن اسباب بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اگر این رفتار ادامه پیدا کند، باید دلایل آن را پیدا کرده و با ارائه راهکار مناسب مشکل کودک خود را حل کنید.

خرید اسباب بازی عمده با بهترین قیمت در کیدزلند

چرا کودک اسباب بازی‌هایش را خراب می‌کند؟

چرا کودک اسباب بازی‌هایش را خراب می‌کند؟به طور کلی، خراب کردن اسباب بازی یا هر وسیله دیگری توسط کودکان مسئله‌ای غیرمعمول نیست.

کودکان به اندازه‌ی بزرگسالان برای اسباب بازی‌هایشان اهمیت قائل نیستند و دلیل آن نیز سن کم آنها است.

در بسیاری از موارد، آنها پیامدهای خراب کردن و آسیب رساندن به اسباب بازی‌های اطراف خود را نمی‌دانند و صرفاً آن را بخشی از بازی خود می‌پندارند.

گاهی نیز کودک برای نشان دادن قدرت یا ناراحتی خود به اطرافیان دست به این کار می‌زند. وقتی رفتار نادرستی از کودک سر می‌زند که مورد تایید شما نیست، از جانب شما بازتابی از ناراحتی و دلخوری به کودک منتقل می‌شود و در بسیاری از مواقع واکنش کودک به این احساس، یک رفتار تخریبی و پرخاشگرانه خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا کودک اقدام به خراب کردن اسباب بازی‌هایش می‌کند جلب توجه اطرافیان است. توجه و محبت شما ارتباط مستقیمی با اینکه کودک چرا اسباب بازی خود را خراب می‌کند دارد. محبت بیش از اندازه و عدم برخورد با کارهای نادرست کودک به او اعتماد به نفس کاذب می‌دهد و این مسئله از عوامل این رفتار مخرب است.

حس کنجکاوی کودک

حس کنجکاوی کودککنجکاوی قوی‌ترین حسی است که هر کودکی تجربه می‌کند. آنها نسبت به هر صدا و حرکتی کنجکاوی نشان می‌دهند و دائماً تلاش می‌کنند تا محیط اطراف خود را بشناسند. به همین دلیل، اسباب بازی‌ها بیش از هر وسیله دیگری با کودکان در تعامل هستند و کودکان به طور مداوم نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهند. آنها در تلاش هستند تا با تکان دادن یا ضربه زدن به اسباب بازی‌های خود، آنها را بشناسند و نحوه عملکرد و حرکت اسباب بازی‌ها را یاد بگیرند.

گاهی اوقات این حس کنجکاوی موجب خسارت یا خراب شدن اسباب بازی می‌شود. به همین دلیل، کنجکاوی یکی از دلایل اصلی این است که چرا کودک اسباب بازی خود را خراب می‌کند.

هنگامی که قصد خرید اسباب بازی برای کودک خود دارید، حتماً علایق او را در نظر بگیرید. کودک همیشه با اسباب بازی‌ای سرگرم می‌شود که آن را دوست داشته باشد و احساس خوبی به او منتقل کند. یکی دیگر از دلایلی که کودک ممکن است اسباب بازی خود را بشکند این است که شاید از ظاهر آن اسباب بازی بترسد و به همین دلیل آن را کنار بگذارد.

جلب توجه

اگر به کودک خود توجه کافی نکنید و نیازهای معقول او را نادیده بگیرید، ممکن است دست به پرخاشگری بزند. کودکان نیاز به توجه دارند و همیشه می‌خواهند در مرکز توجه دیگران باشند تا بتوانند خودشان را نشان دهند. به همین دلیل ممکن است برای جلب توجه، اقدام به شکستن اشیاء به خصوص اسباب بازی‌های خود کند.

حسادت

حسادت نیز از عواملی است که باعث می‌شود کودک اسباب بازی خود را بشکند. هنگامی که شما بین فرزندان خود حتی به طور ناخواسته تبعیض قائل می‌شوید، کودک کوچکتر احساس حسادت خواهد کرد و این احساس به تدریج به پرخاشگری منجر می‌شود.

دلایل روانشناسی پرتاب اشیاء توسط کودک

دلایل روانشناسی پرتاب اشیاء توسط کودک

نوزادان و کودکان خردسال به دلایل گوناگونی اسباب‌بازی‌های خود را پرتاب می‌کنند. با این حال، دو دلیل عمده وجود دارد که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند:

نوزادان و کودکان خردسال در حال کاوش و فهم دنیای پیرامون خود هستند و تلاش می‌کنند بفهمند چیزها چگونه عمل می‌کنند. وقتی چیزی را به زمین می‌اندازند یا پرتاب می‌کنند، می‌خواهند پیامدها و اتفاقاتی که پس از این کار رخ می‌دهد را بشناسند و بفهمند. آن‌ها ممکن است شگفت‌زده شوند که چرا شیء به جای اینکه به سمت بالا بیفتد، به سمت پایین سقوط می‌کند یا وقتی به چیز دیگری برخورد می‌کند صدا ایجاد می‌شود.

دلیل دوم اینکه نوزادان و کودکان اشیاء یا اسباب‌بازی‌هایشان را پرتاب می‌کنند این است که فعالیت یا نحوه عملکرد اسباب‌بازی‌شان آنطور که آن‌ها انتظار دارند نیست و این باعث ناامیدی و خشم آن‌ها می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : اسباب بازی حلزون نخ دار- حلزون بند دار توربو مناسب کودک نوپا

چگونه کودک را در برابر شکستن اسباب بازی‌هایشان کنترل کنیم؟

چگونه کودک را در برابر شکستن اسباب بازی‌هایشان کنترل کنیم؟در ادامه به برسی روش های کنترل کودکان میپردازیم .

حواس‌پرتی نکنید

اضطراب شما از اصلی‌ترین دلایلی است که کودک چرا اسباب بازی‌هایش را می‌شکند. مشاهده این رفتار ممکن است هر کسی را دلخور کند، اما به عنوان والدین، باید با آرامش و حوصله با این رفتار مواجه شوید، زیرا حواس‌پرتی شما فقط وضعیت را بدتر می‌کند. تلاش کنید عملکرد کودک خود را توجیه کنید، آرامی و قاطعیت خود را حفظ کنید و سپس با او درباره شکستن اسباب بازی و نتایج طبیعی آن صحبت کنید.

به او اجازه دهید جبران کند

وقتی کودکتان اسباب بازی‌ای شکسته کرد، به جای تهدید کردن او، اجازه دهید که خود اشتباهش را جبران کند. اگر اسباب بازی او از روی کنجکاوی شکسته شده باشد، این اقدام می‌تواند باعث تفکر وی برای تعمیر و بازسازی آن شود.

نظم در اتاق حفظ شود

وقتی اتاق کودکانه به نظم و ترتیب نباشد، کودک ممکن است وسایل خود را پرت و جا به جا کند. نظم نداشتن یکی از عواملی است که ممکن است کودک را به شکستن و خراب کردن اسباب بازی ترغیب کند.

آموزش

عدم آموزش و یادگیری نیز یکی از دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودک است، بنابراین آموزش و تدریس مهم‌ترین راه حل برای جلوگیری از این رفتارهاست. به کودک خود قوانین بازی را آموزش دهید و به او بیاموزید با اسباب بازی‌های خود مهربان باشد و آنها را دوست بدارد.

تشویق به استفاده صحیح

به کودک بگویید هر اسباب بازی ارزشمند است و حتی اگر دوستش ندارد، شکستن و پرت کردن آن کار صحیحی نیست. اگر نمی‌خواهد با آن بازی کند، آن را به جای مناسبش قرار دهد.

راه‌های جلوگیری از رفتار مخرب کودک

گام اول: مقابله با منطق

ابتدا با این مشکل به صورت منطقی برخورد کنیم و همراه با کودکمان به آن مسئله بپردازیم.

گام دوم: ارائه راه‌حل‌ها

سپس راه‌حل‌هایی برای ترمیم اشتباهات او ارائه دهیم و اجازه دهیم تا با عواقب رفتارش روبه‌رو شود و در این مسیر، او را تنها نگذاریم.

گام سوم: آموزش به جای سرزنش

در نهایت به جای سرزنش و تنبیه، به او مفاهیمی را آموزش دهیم و در صورت انجام درست کارها، او را تشویق کنیم.

اهمیت هماهنگی سنی و اسباب‌بازی

هنگامی که به فروشگاه اسباب‌بازی مراجعه می‌کنیم، تقریباً همه این اسباب‌بازی‌ها دارای برچسب سنی هستند. گاهی این برچسب‌ها فقط به عنوان راهنمایی برای بازی عمل می‌کنند، اما بیشتر اوقات هشداری برای سن مناسب استفاده از آنهاست.

اطلاعات مرتبط با محدوده سنی

اطلاعات مرتبط با محدوده سنی می‌تواند برای ایمنی بسیار حیاتی باشد، به عنوان مثال وقتی که اسباب‌بازی‌ها قطعات کوچکی دارند که کودک ممکن است بخورد، منطقی است که به توصیه‌های مربوط به محدوده سنی اعتماد کنیم.

تطابق سنی و پیچیدگی بازی

محدوده سنی نشان‌دهنده سطح پیچیدگی بازی نیز می‌باشد. اگر کودک ما با اسباب‌بازی‌ای سر و کار دارد که برایش دشوار است، او ممکن است به تدریج از آن خسته شود و این احساس خستگی ممکن است منجر به افزایش تنش و در نتیجه شکستن اسباب‌بازی شود.

بهترین مکان برای خرید اسباب بازی کجاست؟

بهترین مکان برای خرید اسباب بازی کجاست؟فروشگاه “کیدزلند” با سابقه‌ی چندین ساله در تامین انواع اسباب‌بازی در منطقه تهران شناخته شده است. به جز تضمین اصالت و سلامت محصولات، این فروشگاه اطمینان می‌دهد که شما محصولی با کیفیت و مناسب خریداری کنید. همچنین می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سوال، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا خریدی آسوده و مطمئن داشته باشید.

نتیجه‌گیری

علت شکستن اسباب‌بازی‌های کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد. احتمال پرخاشگری، عصبانیت، حسادت و به‌ویژه کنجکاوی ذاتی کودکان در این رفتار وجود دارد.

والدین در زمان خرید اسباب‌بازی باید به رده سنی محصول توجه کنند تا مطابق با سن کودک خود انتخاب کنند.

وظیفه والدین در مواجهه با رفتارهای پرخاشگرانه کودکان این است که با حفظ آرامش، به این رفتارها واکنش مناسب دهند و با ارائه راه‌حل‌هایی مانند آموزش و اعطای فرصت برای جبران، این رفتارها را کنترل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست