درمان لجبازی کودکان به کمک اسباب بازی

برخی از کودکان برای رسیدن به خواسته های نامعقول خود پافشاری بیش از حد می‌کنند و حتی ممکن است در این راه به جیغ و فریاد یا حتی کارهای خطرناک تر هم متوسل شوند.

این رفتارها برای پدر و مادرها غیرقابل تحمل می‌شود. این رفتارهای آزاردهنده که از کودکان سر می زند، به عنوان لجبازی شناخته می شود. اگر پدر و مادر در این مواقع تن به خواسته فرزندشان بدهند، باعث می شوند تا بیشتر این رفتار لجبازی را در او پرورش دهند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مطالبی در مورد راه درمان لجبازی و همچنین اهمیت خرید عروسک برای کودکان ، برای جلوگیری از لجبازی ارائه دهیم.

 

آیا کودک من لجباز است؟

قبل از هر چیز باید بدانید ویژگی های یک کودک لجباز چیست، همچنین کودکی که برای انجام کاری مصمم است با کودکی که می‌خواهد لجبازی کند را از هم تشخیص دهید.

مصمم بودن کودک به چه معناست؟

درمان لجبازی کودکان به کمک اسباب بازی
درمان لجبازی کودکان به کمک اسباب بازی

 

والدین عزیز باید بتوانند این دو رفتار لجبازی و مصمم بودن کودکشان برای انجام کاری را از هم تفکیک کنند. در این صورت راحت تر می توانند با فرزندشان برخورد کنند، و راه درست را در پیش بگیرند.

مصمم بودن یک ویژگی مثبت در کودک می باشد، که باعث می شود در راه رسیدن به خواسته ها و اهداف خود درست قدم بردارد.

به عنوان مثال فرزندتان برای شرکت در مسابقه ای به شدت پافشاری می‌کند، و برای پیروز شدن در آن به سختی تلاش می کند.

در این نمونه مصمم بودن برای انجام کار و اصرار کردن برای آن، نه تنها باعث پیشرفت کودک می شود بلکه عزت نفس را در او تقویت می‌کند.

ولی در مورد لجبازی، کودک به گونه‌ای رفتار می کند که انگار اصلا حرف های دیگران را نمی شنود و هر کاری که خودش دوست دارد را انجام می‌دهد. این مورد لجبازی، برای غذا خوردن و لباس پوشیدن در بین کودکان بسیار دیده می شود.

از کجا بفهمم کودک من لجباز است؟

  • دلش میخواهد مستقل باشد.
  • دوست دارد در گروه، رئیس باشد.
  • به توجه زیاد نیاز دارد.
  • زیاد کج خلقی در او دیده می‌شود.
  • کارهایی که باب میل خودش است را انجام می دهد .
  • به نظر و سخنان دیگران توجهی ندارد .
  • برای رسیدن به خواسته هایش، بدون در نظر گرفتن درست و غلط آن پافشاری می‌کند.

اگر فرزند شما از ویژگی هایی که ذکر کردیم دو یا چند موردش را دارا بود، برای جلوگیری از لجبازی او اقدام کنید.

دلیل لجبازی کودک چیست؟

کودکان ممکن است بر سر مسائل مختلفی مخالفت کنند و یکی از دلایل اصلی و مشترکی که معمولاً بین کودکان وجود دارد، این است که آنها می خواهند با مخالفت شان استقلال خود را نشان دهند.

توجه داشته باشید که فرزند شما از طریق مشاهده یاد می گیرد، پس لطفاً قبل از آن که از رفتارهای فرزندتان شکایت داشته باشید، این نکته را در نظر بگیرید که شما برای کودکتان یک الگو هستید.

این سوال را از خودتان بپرسید که آیا من به عنوان والد الگوی خوبی برای فرزندم هستم؟ بعضی اوقات والدین با یک درونگری نسبت به خودشان، مشکل کودکشان را حل می‌کنند.

والدینی هستند که با یک آموزش اشتباه باعث می شوند فرزندشان لجباز شود.گاهی والدین در حضور فرزندشان از رفتارهای ناپسند او برای دیگران تعریف می کنند، در صورتی که این برخورد درست نیست.

به طور مثال فرض کنید کودک در جمع کار ناپسندی انجام دهد و پدر و مادر در مقابل رفتار او بخندند و بگویند چقدر بچم شیرینه. خوب این باعث می شود که کودک درست و غلط را نتواند از هم تشخیص دهد، همچنین دارد آموزش می بیند که این رفتار درست است. با این رفتار ناآگاهانه کودک فکر می کند که باید این رفتار را در خود تقویت کنم.

 

درمان لجبازی کودکان

درمان لجبازی بچه ها
درمان لجبازی بچه ها

 

لجبازی شاید یک صفت ژنتیکی باشد اما در اکثر مواقع یک صفت انتسابی تلقی میشود. همانطور که بچه ها حرف زدن را از والدین یاد میگیرند، تمام حرکات و رفتار را نیز از پدر و مادر الگوبرداری میکنند. پس باید مراقب رفتارهای خانواده، جمع های دوستانه، محل زندگی و… باشید.

آموزش والدین

اولین قدم این است که پدر و مادر به عنوان الگو بتوانند درست با فرزندشان رفتار کنند، تا از لجبازی او جلوگیری کرده باشند. والدین باید از طریق کتاب، اینترنت،گفت و گو با مشاورین و روانشناسان کودک، آموزش ببینند.

در این صورت می توانند در هنگام برخورد با رفتارهای متفاوت کودکشان درست برخورد کنند و اگر آگاهی کامل داشته باشند، ممکن است اصلاً با لجبازی کودک روبرو نشوند.

مواردی از برخوردهای مناسب و درست والدین برای جلوگیری از لجبازی کودک عبارت است از:

۱_ به او حق انتخاب بدهید

کودکان خیلی دوست دارند به آنها حق انتخاب داده شود، زیرا این کار باعث می‌شود احساس کنند که به استقلال رسیده اند و اعتماد به نفس شان بیشتر می‌شود.

مثلاً در هنگام لباس پوشیدن به او حق انتخاب بدهید، برای این کار بهتر است دو الی سه دست از لباس هایش را که مدنظر خودتان هم اصل را جدا کنید، و به او بگویید کدامشان را دوست دارد بپوشد، یا در هنگام خواب اجازه دهید خودش کتاب قصه اش را انتخاب کند.

همچنین در هنگام خرید اسباب بازی دو مورد را انتخاب کنید و به او بگویید بین این دو مورد، یکی را خودش انتخاب کند. از انتخاب اسباب بازی برای سنین مختلف اطلاع داشته باشید تا بتوانید به راحتی به آنها حق انتخاب بدهید.

۲_ به او احترام بگذارید

احترام گذاشتن یک رفتار دو طرفه است. همان طور که دوست دارید فرزندتان برای شما احترام قائل شود، شما نیز برای او احترام قائل شوید.

این رفتار باعث می‌شود کودک حتی در بزرگسالی هم بداند چطور باید به دیگران احترام بگذارد. به طور کلی می‌توان گفت کودکان می بینند، یاد می‌گیرند و تکرار می‌کنند. پس به هر شکلی که دوست دارید فرزندتان با شما برخورد کند با او رفتار کنید.

اینک به مواردی که نشان دهنده احترام گذاشتن به فرزندتان است اشاره می کنیم:

  • در مقابل قول هایی که به کودکتان می دهید خوش قول باشید.
  • به کودکتان اعتماد کنید و به او اجازه دهید کارهایی که می تواند را انجام دهد.
  • داشتن یک سری قوانین و پایبند بودن به آن .
  • احساسات کودک را نادیده نگیرید و با او ابراز همدلی کنید .
  • در انجام بعضی از کارها با کودک مشارکت و همکاری داشته باشید.

۳_ تشویق کردن کودک به همکاری

والدین باید بتوانند خصلت همکاری را در کودک خود پرورش دهند. کودکان لجباز روحیه خیلی حساسی دارند و در مقابل امر و نهی کردن شما جبهه می گیرند و پرخاشگر می شوند.

پس بهتر است به جای امرو نهی کردن در کارها، او را به همکاری تشویق کنید. همکاری دادن بچه ها در انجام بعضی از کارها، علاوه بر اینکه سرگرمشان می کند و از لجباز شدن شان جلوگیری می کند، باعث می شود لذت کار گروهی را نیز تجربه کنند.

سعی کنید در این مورد از بازی ها کمک بگیرید .مثلاً وقتی می‌خواهید اتاق فرزندتان را مرتب کنید و می خواهید او در این امر همکاری داشته باشد، یک مسابقه ترتیب دهید.

به این صورت که به او بگویید تا این زمان من لباس ها را جمع می کنم و تو اسباب بازی هایت را، سپس ببینیم کدام مان زودتر کارش را انجام می دهد.

۴_کودک را مجبور به انجام کاری نکنید

یکی دیگر از راه های جلوگیری کودکان از لجبازی ،مجبور نکردن آنها برای انجام کاری است، به خصوص اگر مجبور کردن  آن کار بدون دلیل باشد، آن وقت با لجبازی کودک روبه‌رو می‌شوید .

در چنین مواقعی کودک می خواهد تمام تلاش خود را بکند تا با شما مخالفت داشته باشد. برعکس اگر فرزندتان را از کاری به شدت نهی کنید به سمت آن کار کشیده می‌شود و می‌خواهد انجامش دهد. پس بهتر است به جای اینکه پدر و مادر بر سر موضوعی از اجبار استفاده کنند، کودک شان را درک کنند و با او به صورت یک دوست برخورد کنند.

وقتی کودک از طرف والدینش همدلی ببیند، ارتباط نزدیکی با آنها برقرار می‌کند و راحت‌تر می‌تواند به حرفهای شان گوش دهد. روانشناسان توصیه می کنند در طول روز چندین بار فرزندتان را در آغوش بگیرید و اثرات مثبتی که بین کودک و پدر و مادر رخ می دهد را به چشم ببینید.

مثلاً مواقعی که از وقت خواب کودکتان گذشته و می خواهد تلویزیون تماشا کند، به جای اجبار به خاموش کردن تلویزیون و بردن او به تخت خواب، در کنار او بنشینید و مانند یک دوست، خود را مشتاق به دیدن تلویزیون کنید. و بعد از مدت کوتاهی به او بگویید که خوابتان گرفته و ادامه تماشا را به فردا موکول کنید.

۵_گوش دادن به حرف های کودک

اگر دوست دارید کودکتان به سخنان شما گوش دهد، پس ابتدا خودتان به حرف‌های او با دقت گوش دهید. بسیار دیده شده است که اگر با دقت به سخنان فرزندتان گوش دهید او کمتر برای دیده شدن،گریه میکند و دست به جیغ و فریاد می‌زند .

اگر کودکتان برای انجام کاری به شدت اصرار داشت، خیلی با آرامش به سخنان او گوش دهید، وقتی ملایمت و نرمی شما را میبیند، این حس، درون خودش نیز ایجاد می‌شود و آرام تر می گردد.

او باید بتواند دلیل پافشاری اش را برایتان توضیح دهد. اصلا شاید دلیل قانع کننده‌ای برای آن موضوع داشت. پس خواهشا سریع مخالفت نکنید، تا کودک تان با این رفتار شما لجباز تر شود.

۶_ آرامش داشتن در مقابل کودک

والدین نباید در مقابل لجبازی کودک شان مانند او رفتار کنند، باید بتوانند آرامش خود را حفظ کنند تا روابط بین آنها و فرزندشان کنترل شود و به سمت درستی هدایت شود. در این صورت خیلی وقت ها پدر و مادر با آرامش داشتن به نتیجه دلخواه می رسند. به این نکته توجه کنید وقتی شما آرامش داشته باشید می توانید یک کودک آرام و بدون تنش و بدور از استرس تربیت کنید.

 

اسباب بازی هایی که به جلوگیری از لجبازی کودکان کمک می‌کند

بازی فکری کودکان
بازی فکری کودکان

 

از آنجایی که کودکان در روز زمان زیادی را با اسباب بازی های خود میگذرانند، پس مهم است که چه وسایلی را برای آنها خریداری میکنید.

اهمیت اسباب بازی ها هم به خاطر ساختار و کیفیت آنهاست، که به جسم کودکان آسیب نرساند.

و هم اینکه ناخواسته به روحیه لطیف آنها آسیب وارد نکند.

در ادامه اسباب بازی هایی که میتواند برای فرزندان مفید باشد را به شما معرفی میکنیم. شما میتوانید اسباب بازی های با کیفیت را از سایت کیدزلند سفارش دهید.

 

ابزار موسیقی

آرامش داشتن کودک مسئله مهمی است که قبلاً به آن اشاره کردیم. یکی از این اسباب بازی ها که به آرامش کودک کمک می‌کند و در حیطه موسیقی است پیانو می باشد، کودک می‌تواند با یاد گرفتن آن تا حد خیلی زیاد آرامش خود و پدر و مادرش را فراهم کند.

نواختن موسیقی به آرامش شما و کودکتان کمک میکند. سعی کنید هر روز حس موسیقی را در خانه خود زنده نگه دارید. اگر میتوانید موسیقی بنوازید، این کار باعث میشود کودک نیز به این کار علاقه مند شود و استعداد هایش شکوفا شود.

بازی های فکری

از بهترین اسباب بازی ها، برای بازی با کودکان، بازی های فکری می باشد. این مدل بازی ها نیاز به مشارکت پدر و مادر و کودک دارد، همچنین از اینکه کودکان بر سر اسباب بازی هایشان دعوا کنند جلوگیری می شود.

این جور بازی ها باعث می شود کودک یک مدت زمان مشخصی را به صورت آرام در کنار والدین خود بنشیند. بازی های فکری مانند مونوپولی، اتللو، لگو و… است.

 

پازل

یکی دیگر از بازی هایی که به جلوگیری از لجبازی کودکان کمک می‌کند پازل است. این بازی به این صورت است که آن را در مقابل خود قرار می دهید و با همکاری فرزندتان پازل را تکمیل می کنید.

این بازی در مورد این که می‌خواهید همکاری را در فرزندتان تقویت کنید بسیار ایده آل می باشد.

پازل ها انواع مختلفی دارند، سعی کنید در ابتدا طرح های آسانی که بچه ها علاقه دارند را برایشان انتخاب کنید و بعد به ندرت پازل های پیچیده تر و حتی هزار تکه برای آنها خرید کنید.

سر هم چیدن پازل نیمکره چپ و راست مغز کودکان را باهم مرتبط میکند و باعث میشود کودک بیشتر تمرکز کند.

این کار شاید کم ارزش به نظر برسد اما لطف بزرگی به کودکان خود در سن بزرگسالی کرده‌اید چرا که به آنها قدرت حل مسئله و منظم کردن اتفاقات را یاد داده‌اید.

سخن پایانی

امیدوارم مطالب این مقاله به شما در راستای بهبود عملکرد فرزندتان کمک کرده باشد. برای خرید اسباب بازی و عروسک های پولیشی  باکیفیت میتوانید به سایت کیدزلند مراجعه کنید و مدل های متنوع را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست