تولید اسباب بازی

اسباب بازی یکی از ابزارهای حیاتی است که در رشد ذهنی و جسمی کودکان نقش بسزایی ایفا می‌کند. اهمیت این وسیله به قدری است که حتی در زمینهٔ روانشناسی کودک نیز به عنوان یک ابزار درمانی نیز از آن استفاده می‌شود. اسباب بازی ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که علاوه بر سرگرم کردن کودکان، باعث ارتقاء قدرت تخیل، خلاقیت و تفکر کودک می‌شوند. همچنین، در رشد مهارت‌های حرکتی و هماهنگی مغز و حرکات بدنی کودک نیز تأثیرگذار هستند. به همین دلیل، صنعت اسباب بازی در جهان یکی از صنایع بسیار حیاتی و پرسود است که توجه فراوانی به خود جلب کرده است. در طول سالیان گذشته و با توجه به تغییرات زیادی که در صنعت ایجاد شده است، اسباب بازی ها همچنان دارای محبوبیت بیشماری بین کودکان هستند. طراحی مفهومی اسباب بازی، به کارگیری خلاقیت ذهنی در آنها و همچنین کاربردی بودن این اسباب بازی ها، سه عامل اصلی برای رقابت بین کارخانه‌های تولید اسباب بازی در جهان محسوب می‌شود. در این مقاله از کیدزلند، قصد داریم شما را با معروف‌ترین و مشهورترین برندهای اسباب بازی در جهان آشنا کنیم.

برترین برندهای اسباب بازی جهان

تولید اسباب بازی

حدود 40 درصد از بازار اسباب بازی جهان به امریکا تعلق دارد و بیش از 50 درصد از آن نیز در چین تولید می‌شود. البته ژاپن نیز یکی از مهم‌ترین بازارهای اسباب بازی در دنیا است که در طی سال‌های گذشته عملکرد بسیار موفقی داشته است. صنعت اسباب بازی در گذشته با تغییرات و تحولات زیادی مواجه شده و هنوز هم هماهنگ‌سازی این صنعت با تکنولوژی از مهم‌ترین عوامل تغییر در این حوزه محسوب می‌شود. برخی از مشهورترین کارخانه‌های تولید اسباب بازی جهان عبارتند از:

بیشتر بخوانید : معرفی 10 عروسک پرفروش در بازار ایران

1| Melissa & Doug (ملیسا و داگ)

تولید اسباب بازی

این شرکت تولیدکننده اسباب بازی با فروش سالانه حدود 325 میلیون دلار، یکی از مشهورترین شرکت‌های اسباب بازی جهان است. این شرکت آمریکایی فعالیت خود را در کشور چین انجام داده و اسباب بازی های خود را در این کشور تولید می‌کند. ملیسا و داگ در سال 1988 کار خود را در یک زیرزمین آغاز کردند و تمرکز اصلی آن‌ها بر تولید اسباب بازی های آموزشی و پازل بود. در اسباب بازی های این شرکت، از قطعات الکترونیکی استفاده نمی‌شود و بیشتر روی طرح‌های سنتی تمرکز دارد. با اینکه در دنیای الکترونیکی زندگی می‌کنیم و حتی کودکان نیز به فضاهای جدید علاقه زیادی دارند، اما ملیسا و داگ همچنان توانسته‌اند طرفداران خود را حفظ کرده و در رقابت با برندهای معتبر در این صنعت موفق باشند.

2| Huile Toys (هالی تویز)

تولید اسباب بازی

این شرکت که در سال 1998 میلادی تأسیس شده است، یکی از مشهورترین تولیدکنندگان اسباب بازی های فکری و سرگرمی در چین است. محصولات این شرکت از جنس پلاستیک بسیار با کیفیت تولید می‌شوند و در محیطی فوق‌العاده ایمن و بهداشتی ساخته می‌شوند. این شرکت دارای استانداردهای تولید ایمن در چین، اروپا و امریکا است. با توجه به روانشناسی رنگ‌ها و اشکال، صداها و حرکات، Huile Toys اقدام به تولید اسباب بازی های آموزشی برای کودکان می‌کند.

3| MEGA Blocks (مگا بلاکز)

برند بعدی که مورد بررسی قرار می‌گیرد MEGA Blocks نام دارد که هر سال بیش از 400 میلیون دلار فروش دارد. این شرکت اسباب بازی های خود را از سال 1967 تولید کرده و در ابتدا با نام MEGA Brands شناخته می‌شد. اما در سال 2002، نام آن به MEGA Blocks تغییر کرد و در سال 2006، پس از دریافت مجوزها و برندهای دیگر نام آن به MEGA Brands تغییر یافت، زیرا محصولات آن دیگر تنها به بلوک‌های ساخت و ساز محدود نبود.

MEGA Brands به خاطر اسباب بازی های خانه‌سازی و رنگارنگی که تولید می‌کند، شناخته شده است. این شرکت حتی در زمینه تولید بازی‌های آنلاین نیز فعالیت دارد. این کمپانی مجوز تولید بازی‌های برندهای مشهوری مانند Thomas the Tank Engine، Hello Kitty، Halo، Barbie، Hot Wheels، Skylanders Giants، World of Warcraft و Call of Duty را دارد. MEGA Brands با هماهنگی فعالیت‌های خود با تکنولوژی روز دنیا، امیدوار به رقابت تنگاتنگ با بزرگان این حوزه در آینده است.

4| LeapFrog (لیپ فراگ)

تولید اسباب بازی

این شرکت آمریکایی هر سال به بیش از 580 میلیون دلار درآمد دست می‌یابد و محصولات آموزشی و اسباب بازی تولید می‌کند. دلیل شناخته شدن این کمپانی به خاطر محصولات آموزشی تکنولوژیک است و می‌توان آن را پیشگام در معرفی تکنولوژی به کودکان دانست. ارائه قلم‌های دیجیتال و تبلت‌ها از جمله فعالیت‌های این شرکت در گذشته بوده است.

کارخانه لیپ فراگ به خاطر تولید محصولات آموزشی تکنولوژیک شناخته شده است و می‌توان آن را نقش‌آفرین در ارتقاء مفاهیم آموزشی در اسباب بازی معمولی دانست. به نظر می‌رسد لیپ فراگ توانسته است در زمینه تولید اسباب بازی با موفقیت عمل کند. این کمپانی دارای مجوز ساخت بازی‌هایی با استفاده از نام‌های شخصیت‌های مشهوری مانند دیزنی، هلو کیتی و … می‌باشد.

عمده فروشی اسباب بازی | خرید اسباب بازی بصورت عمده از فروشگاه کیدزلند

5| Jakks Pacific (جکس پسیفیک)

این شرکت تولید اسباب بازی آمریکایی، سالانه بیش از 700 میلیون دلار فروش دارد. محصولات اصلی این کمپانی شامل مجسمه‌ها، عروسک‌ها، ماشین‌های برقی، اسباب بازی های الکترونیک، لباس‌ها، حیوانات پارچه‌ای و کیت‌های هنری برای کودکان است. این کارخانه مجوز تولید اسباب بازی از برندهای معروفی نظیر دیزنی، وارنر برادرز، نیکلدئون، جنگ ستارگان، هلو کیتی، UFC، گراکو، پوکمون و کشتی گیران WWE را در اختیار دارد. این شرکت با انجام مذاکرات قوی برای به‌دست آوردن برندهای معروف و ناشناخته، عمده شهرت خود را کسب کرده است. آینده این کارخانه اسباب‌بازی با درخشش و تنوع بیشتر در خط تولید خود را پیش‌بینی می‌کند.

6| Playmobil (پلی موبیل)

پلی موبیل یکی از برندهای مشهور در صنعت اسباب بازی است که فروش سالانه آن به بیش از 790 میلیون دلار می‌رسد. این کمپانی اسباب بازی دارای یک خط تولید آلمانی است و معروف‌ترین اسباب بازی آن شامل مجسمه‌های انسانی 3 اینچی با طراحی سنتی و ساده و قابلیت‌های محدود هستند.

اغلب اسباب بازی های پلی موبیل به صورت مجموعه عرضه می‌شوند و حاوی کاراکترها، اکسسورها و حیوانات می‌باشند. مجموعه‌هایی که به صورت محدود تولید می‌شوند، نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند.

7| Geomag (جئومگ)

جئومگ یکی دیگر از برندهای معروف در صنعت اسباب بازی است. معرفی محصولات Geomag در اواخر سال 1999 از طریق فروشگاه‌های اسباب بازی زنجیره‌ای ایتالیایی Città del Sole رخ داد.

8| Trefl (ترفل)

تولید اسباب بازی

دوستداران پازل، به خوبی نام ترفل را می‌شناسند. این برند مشهور در زمینه تولید پازل‌های فوق‌العاده جذاب فعالیت دارد، به طوری که حتی افرادی که به پازل علاقه‌ای ندارند، با دیدن محصولات ترفل وادار به خرید آن می‌شوند.

این کارخانه یک شرکت لهستانی متخصص در تولید پازل و بازی‌های تخته‌ای است که در شهر Sopot واقع شده است. همچنین این شرکت به عنوان توزیع‌کننده برخی از محصولاتی همچون اسباب بازی های SIKU و VTech و مجسمه‌های حیوانات Planet نیز فعالیت دارد. بر اساس برنامه‌های صدور مجوز برخی شرکت ها ، این شرکت معماهایی را با طرح‌های تصویری متنوع تولید می‌کند. به عنوان مثال، طرح‌هایی از قبیل دیزنی، متل، هاسبرو و مارول و … در این مجموعه‌ها گنجانده شده‌اند. محصولات این شرکت به بیش از ۵۰ کشور جهان صادر می‌شود.

9| دیزنی (Disney Consumer Product)

اگرچه تمامی ما دیزنی را به عنوان یک شرکت تولید کننده انیمیشن و فیلم‌های کودکانه می‌شناسیم، اما باید اطلاع داشته باشیم که این شرکت نقش بزرگی در تولید اسباب بازی نیز دارد. در کنار تولید اسباب بازی، فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های دیگری مانند پوشاک، دکوراسیون، مواد غذایی و لوازم الکترونیکی نیز ادامه دارد. جالب است بدانید که یک بخش قابل توجه از درآمد این کمپانی از اختصاص مجوز ساخت محصولات به نام دیزنی به دست می‌آید. با این حال، بسیاری از شخصیت‌های کارتونی که در انیمیشن‌های دیزنی به تصویر کشیده شده‌اند، به صورت اسباب بازی ها و عروسک‌های متنوع ساخته و به بازار عرضه می‌شوند.

10| MGA Entertainment (ام جی ای)

کمپانی MGA با فروش سالانه 2 میلیارد دلار یکی از معروف‌ترین شرکت‌های تولید اسباب بازی در جهان محسوب می‌شود. این کمپانی بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید عروسک‌های دخترانه گذاشته است. شهرت این کارخانه به خاطر طراحی مجسمه‌های معروف خود برجسته شده است و در گسترش خط تولید این کمپانی، اخذ مجوز ساخت Little Tikes نقش مهمی ایفا کرده است.

Little Tikes به عنوان بخشی از اسباب بازی های پلاستیکی و بزرگ این کمپانی به شهرت رسیده است و محصولات آن انواع لوازم خانگی از جنس پلاستیک را شامل می‌شود.

11| Hasbro (هازبرو)

تولید اسباب بازی

این شرکت معروف سالانه فروش بیش از 4 میلیارد دلاری دارد. این شرکت مشهور اهل آمریکا، صاحب برندهای معروف اسباب بازی مانند G.I. Joe، Littlest Pet Shop، Mr. Potato Head، ترانسفورمرز، مارول و پوکمون است.

خط تولید این شرکت دو بخش دارد، یکی مربوط به اسباب بازی های معمولی و دیگری مربوط به اسباب بازی های فکری و آموزشی. شرکت‌های تولید بازی‌های فکری مانند میلتون بردلی و پارکر برادرز مجوز تولید بازی‌هایی نظیر Battleship، سرنخ، مونوپولی و ریسک را حاصل کرده‌اند. این شرکت از دهه 80 با خرید کمپانی‌های بزرگ اسباب بازی در جهان شروع به فعالیت کرد و به حدی محبوب و مشهور شده است که به نظر می‌رسد موفقیت آن تضمین شده است.

12| Lego (لگو)

تولید اسباب بازی

لگو به قدری معروف است که توضیح آن لازم نیست، این شرکت دارای فروش سالانه بیش از 4.5 میلیارد دلار است. مرکز اصلی این شرکت در کشور دانمارک واقع است. مشهورترین اسباب بازی های این کارخانه همان محصولات مشهور لگو هستند. در آغاز، لگو فقط یک مجموعه از قطعات پلاستیکی رنگارنگ برای ساخت خانه بود. اما امروزه هرچند هسته اصلی آن تغییر نکرده است، شامل طراحی شخصیت‌های سینمایی و بازی‌های ویدئویی نیز می‌شود. در حال حاضر مجموعه لگو انواع مختلف مجسمه‌های کوچک، ماشین‌ها و سازه‌های مختلف را شامل می‌شود. لگو حتی موفق شده است تا در سال 2014 یک انیمیشن سینمایی ارائه دهد. همچنین تولید مجموعه‌های کارتون لگو از دیگر موفقیت‌های این برند معروف اسباب بازی است.

13| Mattel (متل)

متل بدون شک یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های تولید اسباب بازی در جهان است. این کمپانی امریکایی دارای فروش سالانه بیش از 6.3 میلیارد دلار در سال است. Mattel در سال 1945 تأسیس شده و برندهای بسیار مشهوری مانند فیشر-پرایس، باربی، Monster High، Hot Wheels، Masters of the Universe، Little People، Power Wheels و اسباب بازی‌های WWE تحت لوگوی این کمپانی تولید شده است. متل با امضای قرارداد با شرکت‌های بزرگ مانند Marvel و امتیاز به اسباب بازی های محبوبی مانند ترانسفورمرز، یک کمپانی پیشرو در صنعت اسباب بازی به حساب می‌آید. در حال حاضر، متل یکی از معروف‌ترین و قوی‌ترین کمپانی‌های تولید اسباب بازی است که مجوزهای تولید اسباب بازی های مشهوری مانند Dora the Explorer، Sesame Street و DC Universe را دارا است.

حتماً ببینید : انواع عروسک پولیشی در عروسک فروشی کیدزلند

چگونه با بازی عروسک‌های شخصیت، تفکرات کودک را به سوی یک جهت مثبت هدایت کنیم؟

وقتی که کودک با عروسک‌های شخصیت بازی می‌کند، خود را در نقش قهرمان یا شخصیت مورد علاقه‌اش قرار می‌دهد و همواره توانایی‌ها و قدرت‌های آن شخصیت را برای خود تصور می‌کند. این تصویرسازی به کودک کمک می‌کند تا به نقش این شخصیت‌ها هم‌ذات پنداری کند و در نتیجه، تفکرات و ایده‌های مثبتی را پیش بگیرد.

برای مثال، زمانی که کودک با فیگورهای شخصیت‌هایی مانند آیرون من، اسپایدرمن، تانوس و غیره بازی می‌کند خود را به عنوان یک ابرقهرمان تصور می‌کند و داستان‌های مرتبط با این شخصیت‌ها را در ذهن خود خلق می‌کند. به این تفکرات مثبت و ایده‌های سازنده توجه کردند که به صورت ناخودآگاه به خودشان احساس قدرت و اعتماد به نفس می‌کنند. تکرار این بازی‌ها و بازی در نقش با عروسک‌های شخصیت مورد علاقه، کودک را به سمت تفکرات و ایده‌های مثبت هدایت می‌کند. این اقدام به کودک کمک می‌کند تا از نظر اخلاقی بهبود یابد و ارزش‌ها و اصول مثبت را در بازی‌ها و زندگی روزمره خود پیاده کند.


نکات کلیدی در خصوص خرید عروسک‌های شخصیت‌دار برای کودکان

  1. استفاده از عروسک‌های شخصیت‌دار، فیگورها و عروسک‌های کارتونی یکی از راهکارهای اساسی برای نهادن نکات آموزشی مناسب در ذهن کودکان است. با استفاده از این اسباب بازی، می‌توان به بهترین شکل ممکن قوه تخیل کودکان را تقویت کرد.
  2. تفکر و خلاقیت در کودکان همواره یک نیروی درونی پویا است. اسباب بازی های مانند عروسک‌ها، فیگورها و عروسک‌های شخصیت محبوب می‌توانند نه تنها قوه تخیل کودکان را تقویت کنند، بلکه آنها را به سمت تفکرات مثبت و مطابق با ارزش‌های اخلاقی هدایت نمایند.
  3. استفاده از شخصیت‌های فیگور و عروسک‌های محبوب به نحوی است که می‌توانید به کودکان خود مفاهیم اساسی مانند خیر و شر، زشتی و زیبایی و غیره را آموزش دهید. این اسباب بازی‌ها می‌توانند نقش موثری در تربیت اخلاقی کودکان داشته باشند.
  4. با توجه به برخی از اسباب بازی ها مانند ست فیگورها، می‌توانید به کودکان خود اصول و مفاهیم اخلاقی را آموزش دهید و از طریق این راه، ایده‌های مثبت را به آن‌ها انتقال دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست