10 ایده برای بازی کودکان در خانه

از آنجایی که کودکانمان بسیار پر انرژی هستند، بنابراین سرگرم کردن آنها در خانه کار دشواری می باشد.

بازی در خانه در صورتی می تواند برای والدین و کودکان بسیار هیجان انگیز و لذت بخش باشد که بازی های جذابی را والدین بلد باشند. تا علاوه بر آنکه کودکانشان را سرگرم می کنند، بتوانند گذر زمان را در خانه برای فرزندشان شیرین تر کنند. همچنین والدین باید به دنبال بازی هایی باشند که مهارت های فیزیکی و فکری را در فرزندشان تقویت کنند.

پس اگر به دنبال  ایده بازی برای کودکانتان در خانه هستید، این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.

معرفی بهترین ایده های بازی با کودکان در خانه

بهترین ایده های بازی با کودکان در خانه
بهترین ایده های بازی با کودکان در خانه

 

والدین باید به این دید با کودکانشان بازی کنند که بتوانند علاوه بر سرگرم کردنشان فشار روانی کودک را کم کنند.

بازی فعالیتی است که سلامت کودک را حفظ می کند. همچنین باعث می شود تا کودک به کمک بازی در هنگام روبه رو شدن با چالش‌های زندگی، راه حل درست را پیدا کند. پس در ادامه با هم بازی های جالبی را یاد می گیریم که به رشد خلاقیت کودک کمک می کند.

1_عبور از مانع

از آنجایی که کودکان چالش را دوست دارند، شما می توانید به وسیله پتو، توپ، صندلی و یا هر چیز دیگری یک سرگرمی جالبی را برای فرزندتان درست کنید. به این صورت که وسایل را آن طور که فضای خانه اجازه می‌دهد، بچینید. سپس قوانینی را برای بازی تنظیم کنید. مثلاً از کودکتان بخواهید ابتدا به زیر صندلی برود، سپس از روی سطل بپرد و بعد دور توپ بچرخد و الی آخر تا انتها ادامه دهید، تا بازی تمام شود. سپس بعد از اتمام بازی به او امتیاز بدهید.

 

درمان کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمیده

 

2_ بازی با سایه ها

به دلیل آنکه کودکان از تاریکی، ترس و وحشت دارند. والدین می توانند با ایجاد شرایطی، دید فرزندشان را عوض کنند که تاریکی ترس ندارد و همچنین او را با این محیط آشنا تر کنند. این بازی جالب را می توانید هم در روز در زیر آفتاب، و هم در شب با کودک تان انجام دهید. نحوه این بازی ساده و در عین حال سرگرم کننده، به این صورت است که باید پدر و مادر از کودک دلبندشان بخواهند که با دستان و یا اسباب بازی های کوچکش، شکل های مختلفی درست کند که معنا و مفهوم داشته باشد و بعد به جای این اشکال صحبت کند. این بازی به خلاقیت و تخیلات کودکتان کمک می‌کند و تا حدی آنها را تقویت می‌کند. این بازی را معمولاً کودکان بالای پنج سال بیشتر استقبال می کنند.

3_ بازی حافظه با رنگ ها

نحوه بازی به این صورت است که باید بر روی چند ورق کاغذ، رنگ هایی از ۴ الی ۸ رنگ را بکشید. سپس به ترتیبی که به دلخواه تان است، کاغذ های رنگ شده را در کنار هم قرار دهید. و بعد از فرزندتان بخواهید که چند لحظه به آن کاغذ ها نگاه کند و ترتیب چیدمان رنگ ها را به خاطر بسپارد. سپس کاغذ ها را از جلوی کودک بردارید و بعد از او بخواهید به ترتیب همان رنگ هایی که قرار داده بودید، کاغذها را در کنار هم بگذارد. این بازی علاوه بر آن که به تقویت حافظه کودک کمک می کند، والدین می توانند از این طریق، رنگ ها را هم به کودکشان آموزش دهند.

4_ ساختن خانه توسط پتو یا چادر

این بازی را می‌توان گفت همه ما بزرگتر ها هم با آن خاطره داریم و یکی از لذت بخش ترین بازی ها برای کودکان به شمار می رود. این بازی را می توان با چند وسیله ساده و در دسترس بودن، در خانه برای کودکان محیا کرد. به این صورت که می‌توانید چند صندلی را به عنوان دیوار خانه در کنار هم قرار دهید. سپس به وسیله چادر یا پتو آن را روی صندلی ها بیندازید و از کودک بخواهید که با اسباب بازی هایش به داخل آن برود و ساعاتی را در آن با لذت و خوشی زندگی کند.

5_ بازی های کارتی

کارت بازی، بازی ای می باشد که برای کودکان و بزرگترها در بازار موجود می باشد. کارت بازی یک بازی فکری می باشد که باید متناسب با سن کودک تهیه شود. این بازی باعث تقویت هوش و حافظه کودک می شود.

انواع بازی های کارتی نظیر راز جنگل، دکتر اکتشاف، دخترکفشدوزکی، سگهای نگهبان، پسر گربه ای و….. هستند.

6_ نقاشی کشیدن با پا

ایده برای بازی کودکان در خانه
ایده برای بازی کودکان در خانه

 

یکی دیگر از بازی های کودکانه در خانه، نقاشی کشیدن است. اما این بار می توانید توسط نقاشی، یک بازی خلاقانه با کودک داشته باشید. در این بازی باید یک کاغذ سفید بزرگ را با چسب کاغذ بر روی یکی از دیوارهای منزل که خالی می باشد، نصب کنید و سپس از کودکتان بخواهید که با پاهایش مشغول نقاشی کشیدن شود. این بازی برای کودک بسیار مفید می‌باشد. زیرا علاوه بر آن که برایش بسیار هیجان انگیز است و او را سرگرم می‌کند. باعث می‌شود تا تمرکزش بالا رود و بتواند قدر دست هایش را بداند.

7_ بولینگ بازی کردن کودکان در خانه

پدر و مادر می توانند با چند وسیله ساده، اعم از چند لیوان یکبار مصرف و یک توپ کوچک، این بازی هیجان انگیز را برای کودک دلبندشان ایجاد کنند. در این بازی والدین توسط نوارهای رنگی یک خط بولینگ ایجاد می کنند. سپس لیوان ها را به صورت هرمی یا خطی بچینند و در پایان از کودک بخواهند هند که با پرتاب کردن توپ به سمت لیوان ها بازی را شروع کند.

8_ اجرای نمایشنامه

همانطور که می دانید کودکان از تخیلات بالایی برخوردار هستند و همیشه خود را در نقش شخصیت های محبوب خود قرار می‌دهند. در این صورت پدر و مادر می توانند از این روحیه فرزندشان کمک بگیرند و با او یک نمایشنامه بازی کنند. در این بازی والدین می توانند هم نقش تماشاگر را داشته باشند و هم می توانند با کودک خود به عنوان یکی از شخصیت ها بازی کنند. این بازی برای کودکان بالای پنج سال مناسب است.

 

فواید بازی با لگو برای کودکان

 

9_ انتقال تخم مرغ

پدر و مادر هایی که دوست دارند فرزندشان بازی های کم سر و صدا انجام دهد، این ایده بازی پیشنهاد خوبی برایشان  است. کودک در این بازی به تمرکز بالایی نیاز دارد تا بتواند تخم مرغ ها را بدون افتادن بر روی زمین به مقصد برساند. نحوه بازی به این شکل است که کودک باید یک تخم مرغ پلاستیکی را در داخل یک قاشق پلاستیکی قرار دهد. سپس انتهای قاشق را در دهان خود قرار دهد، بعد باید کودک، تخم مرغ را بدون آن که از قاشق بیفتد تا مسیری که از قبل تعیین کرده‌اید ببرد و در داخل ظرفی مشخص بیندازد. کودک باید قانون را رعایت کند و از دست خود کمک نگیرد. کودک به کمک این بازی می‌تواند بین عضلات پا و دهان هماهنگی ایجاد کند.

10_ دنبال کردن فرمانده

برای والدینی که چند فرزند دارند، این بازی می‌تواند یک ایده بازی جالب و سرگرم کننده برای آنها باشد. و همچنین کودکان یاد می گیرند که چگونه یک گروه را هدایت کنند. در این بازی از فرزندانتان بخواهید که به نوبت فرمانده گروه شوند و کسی که فرمانده است باید هر کاری که انجام می دهد، بقیه بچه‌های گروه تکرار کنند. حالا این فعالیت می تواند در زمینه ورزش، خندیدن، نقاشی کشیدن و یا هر سرگرمی دیگری باشد.

در ادامه به نام بردن فقط عنوان چند بازی دیگر،  جهت ایده گرفتن والدین اکتفا می کنیم.

 این بازی ها عبارتند از :

  • بسکتبال جورابی
  • انداختن سکه در دیوان
  • داستان‌سرایی با عروسک
  • ورزش کردن در خانه
  • ساختن ماسک
  • بازی با موسیقی
  • تیله بازی

کلام آخر:

به یاد داشته باشید که بازی کردن برای کودکان ما حکم زندگی را دارد. پس بیایید با بازی های هیجان انگیز و سرگرم کننده، شور و نشاط و شادی و هیجان و سرزندگی را در کودکانمان زنده نگه داریم .

در این مقاله ما با در نظر گرفتن این هدف سعی کردیم ایده هایی را برای بازی کردن با کودکان ارائه دهیم تا کمکی به شما والدین محترم و دوستدار فرزندتان بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست