رنگ اسباب بازی کودکان و محیط اطراف آن‌ها بسیار مهم است، چرا که رنگ‌ها با انرژی تولید شده توسط نور بر عملکردهای بدن، ذهن و حتی احساسات کودکان تاثیر می‌گذارند و کودکان نیز به رنگ‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. تحقیقات و مطالعات انجام شده به وضوح تاثیر رنگ‌ها در رشد مغز، خلاقیت، بهره‌وری و یادگیری را تایید می‌کنند. هیجان، آرامش، الهام بخشیدن، اضطراب و استرس بخشی از اثرات گوناگون رنگ‌ها بر انسان‌هاست. این اثرات به راحتی در کودکان قابل مشاهده است.

پیشنهاد مطالعه : نقش بازی در زندگی کودکان + معرفی بازی های فکری

اسباب بازی کودکان و رنگ‌ها

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتان

بازی، بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین بخش زندگی کودکان است. رشد و پیشرفت کودکان نیازمند حضور آن‌ها در محیط‌های پر از رنگ و بازی است. یکی از نگرانی‌های والدین، انتخاب بهترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکان در سنین مختلف است.

توجه به رنگ اسباب بازی ها یکی از مهم‌ترین معیارهای مناسب بودن آن‌هاست که در ادامه متناسب با سن و قدرت بینایی، آن‌ها را جدا کرده و به شما توضیح خواهیم داد. قبل از خواندن ادامه مطلب، اگر کودک شما اشیا را در دهان خود می‌گذارد، به ایمن بودن رنگ‌های استفاده شده در اسباب‌بازی‌ها دقت کنید.

نوزادان تازه متولد شده ( صفر تا 3ماهگی )

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتان

تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان تازه متولد شده تا چند ماه اول زندگی خود، قادر به دیدن سایه‌های سیاه، سفید و خاکستری هستند. به همین دلیل، طرح‌های تک رنگ پر از الگوها و اشکال متضاد بهترین اسباب‌بازی برای نوزادان به شمار می‌روند.

کنتراست‌های دیداری زیاد، مثل استفاده از دو رنگ متضاد سیاه و سفید و به‌کارگیری این دو رنگ در اشکال و الگوهای مختلف، قوی‌ترین سیگنال‌های دیداری را به مغز کودک تازه متولد شده منتقل می‌کند و علاوه بر رشد مغزی سریع‌تر، افزایش دامنه توجه و کنجکاوی به تکامل بینایی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

۳ تا ۶ ماهگی

طبق نظر کارشناسان، نوزادان می‌توانند از سه ماهگی رنگ‌ها را ببینند و تشخیص دهند. رنگ‌های روشن را به تدریج وارد محیط اطراف و اسباب‌بازی‌های آن‌ها کنید. رنگ‌های صورتی و زرد نمونه‌ای عالی از ورود رنگ‌های اصلی به مهدکودک یا اتاق بازی آن‌ها هستند. استفاده از برچسب‌های زرد رنگ یا نقاشی راه‌راه سقف، گزینه‌ای فوق‌العاده برای تحریک ذهن کودکان در این سن است.

۶ تا ۱۲ ماهگی

تا حدود سن هفت ماهگی بینایی کودک به خوبی رشد کرده است. در این زمان می‌توانید رنگ‌های بیشتری را در اسباب‌بازی‌ها و اتاق کودک خود وارد کنید. دقت کنید که نیازی به تغییر همه چیز نیست! با تغییر تابلوها، قرار دادن کتاب‌های جدید در قفسه‌ها و همچنین اضافه کردن اسباب‌بازی‌های جدید این تحول را در اتاق کودک ایجاد کنید.

استفاده از پالت‌های رنگی متفاوت باعث ایجاد حس ایمنی، امنیت و عشق می‌شود. کاغذ دیواری‌های طرح‌دار تحریک بصری و مغزی خوبی را برای کودکان در حال رشد فراهم می‌کنند. کودکان خود را در معرض نور، رنگ و سایه قرار دهید.

یک تا دو سالگی

در این سن کم‌کم رشد زبانی کودک شما آغاز می‌شود و در همین زمان هم کودک شروع به تمایز دقیق‌تر بین رنگ‌ها می‌کند (حدودا ۱۸ ماهگی). در این سن والدین می‌توانند به طور فعال با کودکان خود بازی‌های تشخیص رنگ را انجام دهند. استفاده از اسباب بازی‌های رنگی مثل بلوک‌های چوبی و پارچه ای که در کنار امن بودن باعث یادگیری و به چالش کشیدن ذهن آنها می‌شود بسیار توصیه می‌شود.

سه تا چهار سالگی

تقریباً در سن سه تا چهار سالگی، کودک شروع به شناسایی و نام‌گذاری رنگ‌های اصلی می‌کند. افزودن رنگ‌های بیشتر به اتاق خواب و اسباب‌بازی‌ها به او در تقویت این مهارت‌ها کمک می‌کند.

روانشناسی رنگ اسباب بازی

در ادامه درمورد تاثیر هر رنگ به تفکیک صحبت خواهیم کرد.

رنگ قرمز

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتانقرمز پررنگ‌ترین رنگ در بین رنگ‌هاست و یک محرک قوی به شمار می‌آید. قرمز تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده و تاثیر سایر رنگ‌ها را کاهش می‌دهد. برای تمرکز بر روی رنگ قرمز، لنز چشم باید تنظیم شود. رنگ صورتی با اضافه کردن رنگ سفید به قرمز ایجاد می‌شود که باعث کاهش شدت رنگ قرمز می‌شود.

استفاده از رنگ قرمز در اتاق بازی و مطالعه کودک، با تأثیر منفی بر ذهن، می‌تواند باعث احساس پرخاشگری و تنش در کودکان شود. بهتر است رنگ قرمز را همراه با رنگ‌های بژ، قهوه‌ای و آبی استفاده کنید.

رنگ آبی

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتانآبی از هر جهت در تضاد با رنگ قرمز است. آبی شفاف و مرطوب است، در حالی که قرمز مات و خشک است. از نظر روانشناسی، طبیعت سرد و آرام‌بخش آبی در مقابل گرما و هیجان قرمز قرار دارد. در مقابل رنگ قرمز، رنگ آبی باعث کاهش دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب می‌شود. رنگ آبی به دلیل شباهت به آسمان و اقیانوس، احساس راحتی و فضای باز را القا می‌کند.

اضافه شدن رنگ سیاه به آبی ممکن است کمی احساس افسردگی ایجاد کند. برای اتاق کودک، رنگ آبی توصیه می‌شود. به‌خصوص در مهدکودک‌ها، استفاده از رنگ آبی به خواب راحت و آرام کودک کمک می‌کند. آبی به دلیل اثر آرام‌بخشی که دارد می‌تواند به کودکان فعال کمک کند. اگر دیوارهای اتاق کودکتان آبی است، از وسایل قرمز و زرد نیز استفاده کنید.

رنگ بنفش

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتان

بنفش ترکیبی از رنگ‌های قرمز و آبی است که از نظر جسمی و روانی با یکدیگر متضاد می‌باشند. این رنگ به طور کلی یادآور ظرافت، شکنندگی و تجمل است، اگرچه برخی از طیف‌های آن ممکن است اثرات منفی داشته باشند. بنفش توانایی تحریک بخش‌هایی از مغز که با خلاقیت مرتبط هستند را داراست و در عین حال، تأثیر آرام‌بخشی نیز ارائه می‌دهد. این رنگ به ویژه برای دختران محبوب است، زیرا آن‌ها معمولاً رنگ‌های صورتی و بنفش را می‌پسندند.

برای اتاق‌های مهدکودک و همچنین اتاق‌های دختران نوجوان، رنگ بنفش می‌تواند به افزایش خلاقیت و بهبود مهارت‌های تحصیلی کمک کند. همچنین، طیف‌های مختلف بنفش می‌توانند برای اتاق‌های کودکان پرتحرک مفید باشند و به ایجاد فضایی آرامش‌بخش و تحریک‌کننده کمک کنند.

رنگ صورتی

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتانصورتی ترکیبی از رنگ‌های قرمز و سفید است. این رنگ به طور کلی آرام‌بخش، گرم و از نظر روان‌شناختی تأثیرگذار محسوب می‌شود. رنگ صورتی نماد استمرار زندگی و زنانگی است. با این حال، استفاده بیش از حد از رنگ صورتی می‌تواند خسته‌کننده و حتی سرکوب‌کننده باشد.

به همین دلیل، این رنگ برای اتاق کودکان خجالتی و درونگرا مناسب نیست، زیرا ممکن است به دلیل عدم تحریک کافی، منجر به افزایش انزوا و عقب‌نشینی این کودکان شود.

رنگ نارنجی

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتاننارنجی نسبت به قرمز نرم تر و ملایم‌تر است. این رنگ نمایانگر شادی، جامعه‌پذیری، طبیعت برونگرا و همچنین ترکیب شادی هیجان‌انگیز قرمز و انرژی زرد است. نارنجی به طور مؤثر برای رفع خستگی کاربرد دارد و احساس گرما، افزایش اشتها و نشاط را به ارمغان می‌آورد. این رنگ برای اتاق‌های کودکان درونگرا که در تعامل با دیگران مشکل دارند، انتخاب مناسبی است. رنگ نارنجی به طور جسمی نماد اعتماد به نفس، استقلال و به‌نوعی رقابت است.

بیشتر بدانید : خلاقیت کودک خود را با اسباب بازی های ماشین آلات تقویت کنید!

رنگ زرد

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتان

زرد شادترین رنگ در میان سایر رنگ‌هاست و نمایانگر مهربانی و خرد است. این رنگ باعث القای احساس گرمی، شادی، اشتیاق، سرگرمی و الهام می‌شود. زرد به طور کلی رنگی روشن‌تر است و به همین دلیل دارای تأثیر طراوت‌بخش است. از نظر نمادین، زرد نشان‌دهنده روشنایی ذهنی، معنوی و ارتباطات است.

با توجه به تأثیر آن بر حافظه، انگیزه و توجه، این رنگ برای اتاق و اسباب‌بازی‌های کودکان نیز مناسب است. با این حال، استفاده بیش از حد از رنگ زرد می‌تواند منجر به تنش و عصبانیت شود و در نوزادان ممکن است با گریه بیشتر نمایان شود. برای ایجاد محیطی امن و آرام برای کودکان و نوزادان، ترکیب زرد با آبی و سبز در طراحی اتاق توصیه می‌شود.

رنگ سبز

بهترین اسباب بازی کودکان در سنین مختلف✔️روانشناسی رنگ اسباب بازی✔️خرید اسباب بازی از فروشگاه کیدزلند با قیمت‌ فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت برای شما و کودکانتان

سبز از نظر روان‌شناختی نمایانگر سلامت است. این رنگ تأثیر آرام‌بخشی بر سیستم عصبی دارد و یادآور آرامش و سکوت است. به طور کلی، سبز به عنوان آرام‌بخش‌ترین رنگ شناخته می‌شود.

اضافه کردن رنگ زرد به سبز به این رنگ شخصیت و جذابیت می‌بخشد، در حالی که افزودن مقداری آبی به سبز آن را گرم‌تر می‌کند. سبز روشن به کاهش فشار و استرس کمک می‌کند. از نظر نمادین، سبز نشان‌دهنده قدرت طبیعت و حیات است. این رنگ به راحتی می‌تواند در مهدکودک‌ها و اتاق‌های کودکان و نوجوانان استفاده شود، چرا که به شفافیت ذهن کمک کرده و تأثیر مثبتی بر موفقیت دارد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب رنگ اسباب بازی و وسایل کودک، جنسیت او است. رنگ و طراحی دکوراسیون اتاق، وسایل و اسباب بازی های دخترانه تفاوت‌های خاصی با طراحی و وسایل پسرانه دارد.

برای طراحی اسباب بازی های دخترانه معمولاً از رنگ‌های صورتی، یاسی، کرمی ملایم و غیره استفاده می‌شود، در حالی که اسباب‌بازی‌های پسرانه با طیف‌های پررنگ‌تری رنگ‌آمیزی می‌شوند و معمولاً از رنگ‌هایی مانند قرمز، آبی پررنگ، بنفش و غیره در وسایل و اسباب‌بازی‌های پسرانه به کار می‌رود.

با این حال، توجه داشته باشید که این یک قانون قطعی نیست که حتماً یک رنگ به عنوان رنگ پسرانه یا دخترانه شناخته شود؛ بنابراین بهتر است کودکان را به چند رنگ خاص محدود نکنیم.

در این مقاله به بررسی تأثیرات رنگ اسباب بازی و وسایل کودک بر سلامت روان او پرداخته‌ایم. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا انتخاب بهتر و مناسب‌تری در میان وسایل و اسباب بازی‌های کودک عزیزتان داشته باشید.

فروشگاه اسباب بازی کیدزلند، بهشت کودکان با قیمت‌های فوق‌العاده برای خرید اسباب بازی! با ما همراه شوید و بهترین‌ها را برای فرزندان خود به ارمغان بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست