اسباب بازی های مناسب برای کودکان دارای معلولیت دارای ویژگی‌هایی که از اسباب بازی های کودکان عادی متفاوت است. آشنایی والدین با این ویژگی‌ها بسیار اهمیت دارد. در ادامه، به چند نمونه از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان معلول، از لحاظ جسمی و ذهنی، پرداخته‌ایم. بازی و سرگرمی برای همه کودکان، از جمله کودکان معلول، بسیار اهمیت دارد. بازی با اسباب بازی مناسب می‌تواند به رشد ذهنی و بهبود مشکلات جسمی کودکان کمک کند و بر حواس پنج‌گانه آن‌ها تأثیر مثبتی بگذارد.انجام فعالیت های بدنی می‌تواند عضلات بدن کودک را تقویت کرده و هماهنگی اعضای بدن آن‌ها را افزایش دهد. همچنین، بازی کردن با کودکان معلول، احساس خوبی در آنها ایجاد می‌کند. بنابراین، انتخاب اسباب بازی مناسب برای فرزندتان و جلوگیری از رویارویی او با مشکلات، بسیار حیاتی است.

معیارهای انتخاب اسباب بازی مناسب

معیار انتخاب اسباب بازی مناسب
معیار انتخاب اسباب بازی مناسب

معیارهای انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان دارای معلولیت باید در نظر گرفته شوند. اولین و مهم‌ترین نکته، آشنایی با معیارهای انتخاب اسباب بازی مناسب برای این کودکان است. چهار معیار اساسی برای این انتخابات وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. ارزیابی توانایی‌های حرکتی و ارتباطی کودک، و همچنین تمایلات شخصی او.
  2. شناخت قدرت و توانایی‌های اسباب بازی در تربیت مهارت‌های کودک.
  3. بررسی توانایی اسباب بازی در تقویت مهارت‌های ارتباطی کودک با دیگران.
  4. بررسی ایمنی و بی‌خطر بودن اسباب بازی.

هنگام خرید اسباب بازی، به مشخصات و راهنمای استفاده از آن توجه کافی کنید. برخی اسباب بازی‌ها دارای توضیحات تکمیلی برای کودکان با نیازهای خاص هستند که می‌تواند موثر باشد. اسباب بازی‌های مناسب برای کودکان دارای معلولیت، عموماً این ویژگی‌ها را دارا هستند.

یک خرید خوب در اینجا : بهترین اسباب بازی برای بیش فعالی کودکان/5 بازی برای کودکان بیش فعال

دارای انعطاف پذیری کافی

این اسباب بازی ها دارای انعطاف پذیری کاملی هستند که کودکان می توانند از آن ها در انواع بازی ها به راحتی استفاده کنند. لگوها و بلاک های ساختنی جزو این دسته از اسباب بازی ها هستند.

جذابیت زیاد برای کودکان دارای مشکلات حسی و یا حرکتی

جذابیت زیاد اسباب بازی
جذابیت زیاد اسباب بازی

اسباب بازی حباب ساز می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. در حالی که بازی های کامپیوتری با صدای بلند یک انتخاب کاملا نامناسب است که برای استفاده از آن به تعاملات پیچیده ای نیاز دارند.

نیازمند سطح تمرکز پایین، ارتباط کلامی نسبتا کم، هماهنگی بدنی متوسط و حتی کم

به عنوان مثال، تاب و سرسره می توانند برای این کودکان مناسب باشند، درحالیکه بازی های فکری مونوپلی، گزینه نامناسبی است.

ضرورت انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودک معلول

همانطور که اظهار می‌کنیم، بازی منجر به پیشرفت کودکان می‌شود، لذا باید به دقت انتخاب کرد که اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودکان دارای معلولیت انتخاب شوند تا او با چالش‌ها و مشکلات جدیدی مواجه نشود.

اسباب بازی با چه ویژگی هایی برای کودکان معلول مناسب است؟

اسباب بازی برای کودکان معلول
اسباب بازی برای کودکان معلول

اسباب بازی کودکان باید دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی باشند؛ اما برای انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان دارای معلولیت باید به طور ویژه بیشتری دقت کنید و این اسباب بازی‌ها باید اصول و قواعد خاصی را رعایت کنند که در اسباب بازی‌های معمولی اهمیت زیادی ندارد.

یکی از نکات مهمی که باید در خرید اسباب بازی به آن توجه کنید این است که جنس آن باید نرم باشد و بدون لبه‌های تیز و برنده، همچنین باید از مقاومت مناسبی برخوردار باشد.

این گروه از کودکان به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، ممکن است به بازی کردن تمایل کمتری داشته باشند؛ اما با انتخاب اسباب بازی جذاب با رنگ‌های شاد و دلنشین، می‌توانید او را تحریک کرده و اشتیاق کودک را به انجام بازی‌های مختلف افزایش دهید.

یکی دیگر از ویژگی‌های اسباب بازی مناسب برای کودکان دارای معلولیت این است که سبک باشند و کودک بتواند آن‌ها را به راحتی جا به جا کند.

انتخاب اسباب بازی بر اساس نوع معلولیت

انتخاب اسباب بازی بر اساس نوع معلولیت
انتخاب اسباب بازی بر اساس نوع معلولیت

اسباب بازی مناسب برای کودکان دچار اوتیسم

اسباب‌بازی‌هایی که کودک را به فعالیت و تحرک تشویق کنند، هدف‌مند باشند و بازی با آنها باعث درگیری هر دو طرف راست و چپ بدن شود برای این دسته از کودکان مناسب هستند.

از طرفی اسباب‌بازی‌هایی که با باتری کار کنند یا دارای چراغ یا صدای زیاد الکترونیکی باشند ممکن است توانایی کودک را در برقراری ارتباط با دیگران مختل کنند.

پازل و بلوک های ساختنی پر رنگ، قطار اسباب بازی، ابزارهای موسیقی اسباب بازی و انواع اسباب‌بازی‌های بادی که به تقویت مهارت‌های حرکتی کمک می‌کنند، جزو اسباب‌بازی‌های توصیه شده برای این دسته از کودکان هستند.

اسباب بازی مناسب برای کودکان دارای معلولیت ذهنی-جسمی

برای این گروه از کودکان، بهتر است اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر بر تقویت مهارت‌های حرکتی تمرکز داشته باشند و کودک را به تحرک و انجام فعالیت‌های بیشتر تشویق کنند. ماشین‌های اسباب‌بازی قدرتی، انواع توپ‌ها، قطعات لگو، کالسکه‌های عروسکی، قطار بازی و انواع ماشین‌های بازی که روی زمین حرکت می‌کنند، به عنوان تمرین‌های مفیدی برای پرورش حرکات این کودکان مطرح هستند.

اسباب بازی مناسب برای کودکانی که اختلال بینایی دارند

برای کودکان نابینا، بهتر است اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که برای لمس مناسب باشند و سطح برجسته داشته باشند مانند توپ بسکتبال. این اسباب‌بازی‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که کودک با لمس آن به جنس، اندازه، شکل و دیگر ویژگی‌های آن پی ببرد. همچنین اسباب‌بازی‌های موزیکال مانند عروسک‌های سخن‌گو و ماشین‌های اسباب بازی موزیکال، باعث ارتباط بهتر کودک نابینا با آن می‌شوند زیرا کودکان نابینا از طریق صدا می‌توانند شکل اسباب‌بازی را در ذهنشان تجسم کنند.

اسباب بازی مناسب برای کودکانی که اختلال شنوایی دارند

اسباب بازی مناسب شنوایی
اسباب بازی مناسب شنوایی

برای کودکان ناشنوا، بهتر است اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که موزیکال باشند تا حس بینایی و لامسه کودک را تحریک کنند مانند ارگ و میکروفن‌های اسباب‌بازی و غیره. این اسباب‌بازی‌ها باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و کلامی کودک می‌شوند و به کاهش اختلالاتی که ممکن است کودک ناشنوا با آنها روبرو شود کمک می‌کنند.

در اینجا بخوانید : بازی های جذاب کوکانه با توپ های رنگارنگ/تاثیر بازی با توپ در منزل برای کودکان/ وبلاگ کیدزلند

کدام اسباب بازی ها مناسب کودکان با نیازهای ویژه هستند؟

اسباب بازی های مختلفی برای کودکان دارای نیازهای ویژه وجود دارد که در اینجا چند مورد از آنها ذکر شده است. این اسباب بازی ها به عنوان گزینه‌های مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه شناخته شده‌اند:

لگو و بلوک‌های ساختنی و اسباب بازی های ساختنی

بازی‌های حرکتی ورزشی، به ویژه توپ بازی

تاب و سرسره و اسباب بازی های بادی

اسباب بازی های آبی

حباب ساز

پازل ها

اسباب بازی های حسی، مانند خمیر بازی و اسلایم

بوردگیم ها، مثل شطرنج و بازی‌های کارتی ساده

هنر و کاردستی

کجا اسباب بازی مناسب معلولان بخریم؟

فروشگاه کیدزلند مجموعه‌ای گوناگون از جذاب‌ترین انواع اسباب‌بازی‌های دخترانه و پسرانه را فراهم  آورده است. می‌توانید در بین محصولات این فروشگاه اسباب‌بازی‌های زیادی مناسب برای کودکان دارای معلولیت را که به راحتی می‌توانید به‌صورت حضوری یا غیرحضوری تهیه کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی

بازی کردن برای کودکانی که با انواع ناتوانی به دنیا می‌آیند، به اندازه بقیه بچه‌ها اهمیت دارد و لازم است والدین انواع اسباب‌بازی کاربردی برای کودک معلول خود تهیه کنند و مهارت‌ها و مفاهیم مختلف را از این طریق به آنها آموزش دهند.اسباب‌بازی مناسب کودکان دارای معلولیت؛ لزوماً نباید با اسباب‌بازی کودکان سالم تفاوت چندانی داشته باشند، زیرا اصل در انتخاب و استفاده از اسباب‌بازی در لذت بردن، بازی و سرگرمی کودکان است.با این حال باید اسباب‌بازی‌ها را با توجه به توانایی جسمی و ذهنی کودک انتخاب کرد تا علاوه بر اینکه کودک از بازی لذت می‌برد، به تقویت و توانمندی عضو معلول او نیز کمک کند.اسباب‌بازی‌های کاربردی برای کودکان دارای نیازهای ویژه باید او را به تعامل و تحرک بیشتر تشویق کنند و باعث رشد و پرورش حواس پنج‌گانه او شوند و به کودک احساس خوبی بدهند.اختلالات گفتاری، شنوایی، بینایی و یا ناتوانی ذهنی و … هر چیز که باشد، کودکان معلول هم باید همانند بقیه بچه‌ها بازی کنند، یاد بگیرند و لذت ببرند. به همین دلیل ما در این مقاله تلاش کردیم راهنمای خرید اسباب‌بازی مناسب کودکان دارای معلولیت را به شما ارائه دهیم تا بتوانید اسباب‌بازی کاربردی برای این دسته از کودکان تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست